روز سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ (۲۵ اکتبر ۲۰۲۲) ماه بخشی از خورشید را خواهد پوشاند و یک خورشید گرفتگی جزیی رخ می‌دهد.
دنباله دارها به طور مداوم از آسمان زمین عبور می کنند، اما تعداد کمی از آن‌ها را می‌توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. این بار دنباله دار لئونارد با کد طبقه بندی C/2021 A1 در حال نزدیک شدن به زمین است و قرار است به پرنور ترین دنباله دار سال 2021 تبدیل شود.
ستاره‌شناسان طی تحقیقات سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که اکثر سیستم‌های کهکشان‌ ما دوتایی هستند و ستاره‌هایی شبیه به خورشید زمانی عضو یک خوشه ستاره‌ای بوده‌اند که از یک سحابی شکل‌ گرفته‌اند. بنابراین احتمالا خورشید نیز یک همدم با اندازه‌ای مشابه داشته.
تا آنجا که ما می‌دانیم، پایان نه جهان با یک انفجار نخواهد بود. بلکه در پایان ستاره‌ها کم‌کم خاموش می‌شوند و دمای جهان به صفر می‌رسد.
ستاره‌شناسان برای اولین بار از دو سیاره فراخورشیدی بزرگ عکاسی کرده‌اند که به دور ستاره‌ای خورشید مانند در فاصله ۳۰۰ سال نوری از ما می‌چرخند.
اولین تصاویر مدارگرد خورشیدی ESA/NASA که در ۱۶ جولای منتشر شد، نمای جدید و متفاوتی را از خورشید به ما نشان می‌دهد.
ستاره‌شناسان ژاپنی با کمک تلسکوپ سِیمی (Seimei) دانشگاه کیوتو (Kyoto University) تعداد ۱۲ شراره خورشیدی را در ستاره ای‌دی شیر (AD Leonis) کشف کردند. این شراره‌ها ۲۰ بار بزرگ‌تر از شراره‌های خورشیدی است.
ستاره‌شناسان با ترکیب داده‌های طول‌موج‌های مختلف، تصویری خیره‌کننده از یک آتش‌بازی کیهانی در خوشه ستاره‌ای  G286.21+0.17 خلق کردند.
اخیرا ستاره ابط الجوزا یا آلفای صورت فلکی شکارچی (جبار) کاهش شدید درخشندگی را تجربه کرد. ستاره‌شناسان حدس می‌زنند که این کاهش غیرمنتظره در نتیجه لکه‌های بزرگ ستاره‌ای بوجود آمده باشد، نه گاز و گرد و غبار اطراف ستاره.
ستاره‌شناسان عظیم‌ترین سیاهچاله کیهان را کشف کردند.
سیارات فراخورشیدی نزدیک فرصت مناسبی برای مطالعه و جستجوی حیات در خارج از منظومه‌شمسی هستند.
ستاره‌شناسان با مطالعه اعماق کیهان، سیاهچاله‌ای از دوران ۷۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ را کشف کردند که ۱.۵ میلیارد برابر خورشید جرم دارد.
احتمالا چند ده تمدن‌‌های هوشمند شبیه به زمین در کهکشان راه‌شیری وجود دارد که در فاصله زیادی از هم قرار دارند.
ستاره‌شناسان به تازگی خبر کشف سیاره‌ای دیگر به دور ستاره پروکسیما قنطورس را اعلام کرده‌اند.
مشاهدات انجام شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) نشانه‌هایی از تولد یک سیستم ستاره‌ای را آشکار می‌کند.
این تصویر از سحابی خرچنگ در سال ۲۰۱۸ و با استفاده از ترکیب داده‌های رصدخانه اشعه ایکس چاندرا (آبی و سفید)‌، تلسکوپ فضایی هابل (بنفش) و تلسکوپ فضایی اسپیتزر (صورتی) بدست آمده است.
ناسا با انتشار تصویری از ابرمولکولی در کهکشان همسایه ما، سی‌امین سالگرد تلسکوپ فضایی هابل را جشن گرفت.
دانشمندان با تحلیل دوباره داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر، سیاره‌ای هم اندازه زمین را کشف کرده‌اند که در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد.
این روز‌ها آسمان شب میزبان گردهمایی سیارات مشتری، مریخ و زحل در کنار ماه است. چهارشنبه ۲۷ فروردین مقارنه ماه و مشتری اتفاق می‌افتد.
یکی از سوالات مهم درباره جهان ‌اولیه چگونگی شکل‌گیری سیاهچاله‌های ابرپرجرم در ۸۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ است. این سیاهچاله‌ها در مرکز کهکشان‌ها قرار دارند و در طول زمان با جمع‌ کردن گازی که در اطرافشان وجود دارد، بزرگ‌تر شده‌اند.