مهم خورشید گرفتگی جزیی ۳ آبان ۱۴۰۱

روز سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ (۲۵ اکتبر ۲۰۲۲) ماه بخشی از خورشید را خواهد پوشاند و یک خورشید گرفتگی جزیی رخ می‌دهد.

خورشید گرفتگی یا کسوف زمانی رخ می دهد، که ماه در بین زمین و خورشید قرار گیرد و هر سه این ها بر یک صفحه باشند. در این زمان سایه ماه روی بخشی از زمین می افتد و از دید افرادی که در سایه قرار دارند، قرص خورشید توسط ماه پوشانده می شود. برای آشنایی با انواع کسوف مقاله خورشید گرفتگی را بخوانید.

خورشید گرفتگی جزیی ۳ آبان

در خورشید گرفتگی جزیی ماه و خورشید کاملاً در یک راستا قرار نمی‌گیرند و در نتیجه ماه به طور کامل خورشید را نمی‌پوشاند. در عوض، خورشید شکلی هلالی به خود می‌گیرد. خورشیدگرفتگی جزیی ۳ آبان ۱۴۰۱ در تهران ساعت ۱۳:۴۱ آغاز می‌شود، ساعت ۱۴:۵۸ به اوج خود می‌رسد و ۱۶:۰۹ پایان می‌یابد. در زمان اوج، در تهران قدر گرفت (قطر پوشیدگی) ۶۴/۲ درصد و درصد گرفت (مساحت پوشیدگی) ۵۵/۳ درصد خواهد بود. در جدول زیر بعد زمان و درصد گرفت برای هر شهر نوشته شده است.

خورشید گرفتگی جزیی ۳ آبان   خورشید گرفتگی جزیی ۳ آبان ۱۴۰۱ 

تهیه تصویر از: آقای علی ابراهیمی سراجی

برای رصد خورشید گرفتگی با تلسکوپ و یا چشم غیر مسلح لازم است از فیلتر و عینک مخصوص خورشید استفاده کنید. در ادامه به بررسی چگونگی رصد ایمن خورشید گرفتگی می‌پردازیم.

رصد خورشید گرفتگی با تلسکوپ

برای رصد مستقیم خورشید گرفتگی با تلسکوپ لازم است از فیلتر‌های مایلار و شیشه‌ای استفاده‌ کنید. فیلترهای مایلار ورقه‌های نازک نقره‌ای رنگ با پوشش فلزی است که میزان نور خورشید و اشعه‌های مضر را کاهش می‌دهد. اما این فیلتر‌ها بسیار نازک و آسیب پذیر هستند. در مقابل فیلترهای شیشه‌ای بسیار مقاوم هستند، هر چند قیمت بالایی دارند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که فیلتر رصد خورشید باید جلوی دهانه تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی، و نه پشت چشمی، نصب شود.

فیلتر مایلار

فیلتر مایلار (سمت چپ) و فیلتر شیشه‌ای (سمت راست)

روش غیر مستقیم رصد خورشید گرفتگی

برای رصد غیر مستقیم خورشید با تلسکوپ لازم است تلسکوپ را رو به خورشید قرار دهید و بدون نگاه کردن درون چشمی، انعکاس نور خورشید را روی یک صفحه سفید بیاندازید و با استفاده از فوکوسر تلسکوپ، تصویر را واضح کنید. همچنین شما در روشی ساده و بدون تلسکوپ می‌توانید با یک سوزن سوراخی روی مقوایی ایجاد کنید و تصویر را روی کاغذی دیگر بیاندازید.

رصد غیر مستقیم خورشید

عینک‌های رصد خورشید

برای رصد خورشید گرفتگی با چشم غیر مسلح نیاز است حتما از عینک‌های مخصوص خورشید استفاده کنید. این عینک‌ها پرتوهای مضر فرابنفش و فروسرخ برا حذف می‌کنند و با آن فقط می‌توان قرص خورشید را مشاهده کرد. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید با عینک آفتابی یا عینک جوشکاری به خورشید نگاه کرد. همچنین برای رصد خورشید از ورقه‌های رادیولوژی، فیلم عکاسی و فیلتر‌های چشمی نباید استفاده کرد.

عینک مخصوص خورشید

عینک مخصوص خورشید گرفتگی

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده