دنباله‌دار لئونارد، مهمان تازه آسمان شب

دنباله دارها به طور مداوم از آسمان زمین عبور می کنند، اما تعداد کمی از آن‌ها را می‌توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. این بار دنباله دار لئونارد با کد طبقه بندی C/2021 A1 در حال نزدیک شدن به زمین است و قرار است به پرنور ترین دنباله دار سال 2021 تبدیل شود.

لئونارد در نخستین روز های سال 2021 توسط گرگوری لئونارد در رصدخانه کوه لمون واقع در آریزونا کشف شد. این دنباله‌دار در زمان کشف در فاصله 5 واحد نجومی(750 میلیون کیلومتر) از زمین قرار داشت و با سرعت تقریبی 70 کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کرد. در 21 آذر، لئونارد به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید و در 13 دی به حضیض مداری خود، یعنی نزدیک‌ترین فاصله به خورشید می رسد.

خاستگاه C/2021 A1 مانند اکثر دنباله‌دار ابر اورت است و در دسته دنباله دارهای با دوره تناوب طولانی طبقه‌بندی می‌شود. این دنباله‌دار در اوج مداری 3700 واحد نجومی با خورشید فاصله دارد. لئونارد از سال 1950 به منطقه سیاره‌ای وارد شده است و دوره گردش آن هشتاد هزار سال است. اما محاسبات جدید نشان داده که پس از عبور از کنار خورشید به بیرون از منظومه شمسی پرتاب خواهد شد و هرگز باز نخواهد گشت. همچنین با توجه به هسته کوچک با قطری در حدود یک کیلومتر و کم سو شدن دم یونی آن در چند روز گذشته، این احتمال وجود دارد که لئونارد در نزدیکی خورشید متلاشی شود.

رصد دنباله‌دار لئونارد

در سحرگاه روزهای 19 تا 21 آذر ماه، 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید با نگاه کردن به سمت شرق لئونارد را می‌توانید در صورت فلکی مار افسای رصد کنید. همچنین می‌توانید از صورت فلکی گاوران و ستاره پر نور آن یعنی سماک رامح برای پیدا کردن دنباله‌دار لئونارد کمک بگیرید. دنباله‌دار در این شب‌ها تنها 10 درجه با افق فاصله دارد و باید مکانی با افق شرقی باز را انتخاب کنید. در حال حاضر قدر این دنباله دار 4.5 است که با یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک هم دیده می شود و برای رصد با چشم غیر مسلح باید در مکانی دور از آلودگی نوری و هوایی بدون غبار باشید. اما پیش بینی می شود در 21 آذر که لئونارد به نزدیک ترین فاصله خود از زمین یعنی فاصله 35 میلیون کیلومتری می‌رسد، قدر آن به 3 برسد و در مناطق حومه شهر‌ها نیز دیده شود.

بعد از روز 21 آذر لئونارد به زیر افق رفته و سپس آن را دوباره از تاریخ 23 تا 30 آذر در آسمان شامگاه و سمت جنوب غربی می‌توان پیدا کرد. در این زمان دنباله‌دار لئونارد بعد از غروب خورشید در صورت فلکی قوس و پایین تر از سیارات زهره و زحل قابل مشاهده است. همچنین در روز 27 آذر این دنباله‌دار با سیاره زهره مقارنه دارد و همچنین در این شب تنها 4.2 میلیون کیلومتر از زهره فاصله دارد. بعد از پایان ماه آذر لئونارد از نظر محو خواهد شد و به سفر خود ادامه می دهد تا در نهایت در 13 دی ماه به کم‌ترین فاصله خود از خورشید برسد.

منابع:
astronomy.com
skyandtelescope.org

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده