کشف دومین سیاره به دور ستاره پروکسیما قنطورس

  • زمان : ۱۳۹۹/۳/۱۸،‏ ۱۷:۰۶
  • نمایش : ۱٬۰۷۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره‌شناسان به تازگی خبر کشف سیاره‌ای دیگر به دور ستاره پروکسیما قنطورس را اعلام کرده‌اند.

ستاره پروکسیما قنطورس در فاصله ۴.۲ سال نوری از ما قرار دارد و نزدیک‌ترین همسایه خورشید است. این ستاره در سال ۱۹۱۵ کشف شد و ۱۰۱ سال بعد ستاره‌شناسان سیاره‌ای را به دور این ستاره کشف کردند که دوره چرخش آن ۱۱.۲ روز است. این سیاره که با نام پروکیسما قنطورس b شناخته می‌شود، در فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتر از ستاره‌اش قرار دارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمالا سیاره دیگری با جرم ۶ برابر جرم زمین نیز در این سیستم وجود دارد. ستاره‌شناسان با توجه به شواهد گرانشی حدس می‌زنند که سیاره پروکسیما قنطورس c هر ۱۹۰۷ روز (۵.۲ سال) یک بار به دور ستاره پروکسیما قنطورس می‌چرخد و فاصله آن از ستاره مادر ۱.۵ واحد نجومی یا ۱.۵ برابر برابر فاصله زمین تا خورشید است. همچنین داده‌های ۲۵ سال پیش تلسکوپ فضایی هابل وجود سیاره پروکسیما قنطورس c را تایید می‌کند.

پیش از این دانشمندان می‌دانستند که سیاره پروکسیما قنطورس b در منطقه قابل سکونت ستاره‌اش قرار دارد. یعنی فاصله مناسبی از ستاره که آب می‌تواند به صورت مایع جریان داشته باشد. اما بررسی‌های بیشتر نشان داده که احتمالا فعالیت‌های مغناطیسی ستاره کوتوله سرخ پروکسیما قنطورس مدت‌ها پیش جو این سیاره را از بین برده است.

با وجود آنکه تحقیقات جدید احتمال وجود سیاره پروکسیما قنطورس c را نشان می‌دهد، اما برای تایید آن به رصد‌های تکمیلی نیاز است. این رصدها در آینده نزدیک با کمک تلسکوپ‌های زمینی و فضایی مختلف، از جمله ماموریت گایا، آرایه رادیویی آلما و رصدخانه‌های زمینی دیگر، انجام خواهد شد. با توجه به دوره تناوب طولانی این سیاره، تایید کشف آن به زمانی طولانی و رصدهایی در بازه زمانی چند سال نیاز دارد.

منبع: Astronomynow.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده