لطفا مقالات خود را برای انتشار در سایت کافه آسترو به ایمیل زیر ارسال کنید. 

farhoushmaedeh@gmail.com

زمین، تنها سیاره‌ای است که تا به حال در آن حیات کشف شده است. در زمین باران یک پدیده هواشناسی و فصلی است. در سیارات دیگر نیز شواهدی از وجود باران دیده شده است. اما این باران از جنس آب نیست.
اولین قدم‌های ایلان ماسک برای رسیدن به رویای بزرگش، یعنی سکونت انسان‌ها در مریخ، زمانی برداشته شد که او شرکت فضایی معروفش، اسپیس‌ایکس را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کرد. بیش از ۱۷ سال از تاسیس این شرکت می‌گذرد و اسپیس‌ایکس به رقیب قدرتمندی برای تمام سازمان‌هایی تبدیل شده که در زمینه‌ی فضا و فناوری‌های فضایی فعالیت می‌کنند.
پس از آن­که خورشید شروع به درخشیدن کرد، سیارات منظومه شمسی شکل گرفتند. سیاره زمین یک قمر دارد و این قمر در حالی که زمین خود به دور خورشید می ­گردد، به دور زمین حرکت می­کند.
زیبایی های آسمان، بسیاری از انسان ها را شیفته آن ساخته است. علاوه بر ستاره ها و سیارات، اجرام آسمانی دیگری نیز وجود دارند که به خاطر فاصله زیاد و نورانیت کم، تنها با ابزارهای نجومی مانند تلسکوپ و دوربین های دوچشمی قابل مشاهده هستند. اجرام غیرستاره ای، طیف وسیعی از اجرام، از خوشه های باز و کروی تا انواع سحابی ها و کهکشان ها را شامل می شوند که هر کدام زیبایی های مخصوص به خود را دارند.
وقتی به محیط اطراف خود می نگریم و از حالت غفلت بیرون آمده و با محیط پیرامون پیوند می خوریم تغییرات را احساس می کنیم، این توجه نقطه ی آغازین نجوم است،این روزها که نفس های سال 96 به شماره افتاده است می بینیم انگار جهان دوره ی جدیدی را آغاز کرده است یک تحول؛یک تحویل...
شاید ما با پدیده‌های مختلف رصدی آشنا باشیم ولی در این بین برخی از پدیده‌ها هستند که مهجور مانده‌اند. در این نوشتار بر آن هستیم که یکی از این دست مفاهیم را به شما معرفی کنیم. امید که مورد قبول واقع گردد.
یکی از این اجرامی که در تب و تاب اکتشافات کیهانی خودنمائی می‌کند، سیاره چهارم منظومه شمسی است. سیاره قرمز رنگی که در لاتین Mars نامیده می‌شود، در عربی به مریخ معروف است و ایرانیان آن را بهرام می‌نامند. سیاره ای که هر چند مدت یک بار، با اخباری جدید توجه عموم را به خود جلب می‌کند.