اینفوگرافی منظومه‌شمسی

  • زمان : ۱۳۹۸/۱۲/۸،‏ ۱۴:۰۳
  • نمایش : ۴٬۵۵۱ دفعه
  • موضوع : مقالات

چگالی سیارات منظومه شمسی

شاید شما هم این گزاره را شنیده باشید که اگر اقیانوسی که بزرگتر از سیاره زحل وجود داشت، این سیاره می‌توانست مثل یک توپ بر روی آب اقیانوس شناور شود. اما این اتفاق چگونه ممکن است؟

 به مقدار جرم موجود در واحد حجم هر ماده چگالی گفته می‌شود. بنابر همین تعریف مشخص است که چگالی سیارات درونی (عطارد تا مریخ) که به سیارات سنگی یا زمین سان نیز معروف هستند، بیشتر از سیارات بیرونی یا گازی هستند. در تصویر بالا می‌توانید چگالی سیارات منظومه شمسی را با هم مقایسه کنید. چگالی آب اقیانوس‌های کره زمین تقریبا برابر با 1025 کیلوگرم در هر متر مکعب است. بنابراین سیاره زحل در آن غرق نخواهد شد.

شدت تابش خورشید در سیارات منظومه شمسی

انرژی خورشید، به صورت امواج الکترومغناطیسی و با سرعت نور منتشر می‌شود. با دور شدن از خورشید میزان انرژی دریافتی کاهش می‌یابد چرا که میزان انرژی دریافتی در هر نقطه از منظومه شمسی با مجذور فاصله رابطه عکس دارد. برای سنجش انرژی دریافتی انرژی، شدت تابش معرفی می‌شود. این مفهوم به صورت میزان انرژی دریافتی در واحد نشان داده می‌شود. بنابراین، سیارات نزدیکتر به خورشید، شدت تابش بیشتری را دریافت می‌کنند. در تصویر بالا می‌توانید شدت تابش را در هر یک از سیارات منظومه شمسی مقایسه کنید. همینطور میزان شدت تابش نسبت به زمین در هر سیاره نیز به صورت درصد نشان داده شده است.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده