صورت فلکی دجاجه

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۸،‏ ۱:۰۹
  • نمایش : ۱٬۹۶۴ دفعه
  • موضوع : صور فلکی
ستاره دنب از صورت فلکی دجاجه یکی از ستاره های مثلث تابستانی است. این صورت فلکی به خاطر این ستاره و سحابی های جالب معروف شده است.

صورت فلکی دجاجه که با نام های قو یا ماکیان نیز شناخته می شود، در نیمکره شمالی آسمان دیده می شود و در اواسط شهریور ماه به بیشترین زاویه از افق می رسد. این صورت فلکی به شکل یک قو یا ماکیان بوده در پهنه کهکشان راه شیری قرار داشته ودربرگیرنده چندین سحابی جالب و دسته های بزرگ و پراکنده ستاره ای می باشد.
ستاره ای که در انتهای این پرنده قرار دارد دنب یا دم نام دارد که یکی از ستاره های مثلث تابستانی است.

این صورت فلکی دارای اجرام عمقی نسبتا زیادی است و این بیشتر به خاطر وجود این صورت فلکی در میانه راه شیری است.بیشتر این اجرام یا تلسکوپ قابل دیدن هستند.بیشتر این اجرام سحابی هستند.


بیشتر اجرام عمقی این صورت فلکی از NGC ها میباشند.از اجرام مسیه موجود در این صورت فلکی M39 است که خوشه ستاره ای باز می‌باشد با تعداد 25 ستاره و در محوطه ای در حدود 30 دقیقه قوس.همینطور M29 نیز خوشه ستاره ای باز است که در این صورت فلکی است.

دو سحابی بزرگ با نامهای سحابی آمریکای شمالی و تور پرده در محدوده صورت فلکی دجاجه قرار دارند. این دو سحابی در شب های بسیار تاریک با تلسکوپ قابل مشاهده است.

به نظر می آید صورت فلکی باشکوه دجاجه که در حال پرواز از میان راه شیری به سمت جنوب است. دجاجه انسان را به یاد خدای خدایان زئوس می اندازد و می گویند او خود را به شکل یک قوی سفید در آورد.

منابع:
ویکی نجوم
دانشنامه ستاره شناسی رشد

 

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده