صورت فلکی زن بر زنجیر یا آندرومدا

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۲۰،‏ ۰:۴۱
  • نمایش : ۲٬۴۵۰ دفعه
  • موضوع : صور فلکی
زن بَرزَنجیر یا آندرومدا یا اِمرَاةالمُسَلسَله یکی از صورت‌های فلکی در آسمان نیمکره شمالی است که بزرگ‌ترین کهکشان همسایه کهکشان راه شیری در آن دیده می‌شود.

کهکشان آندرومدا در حدود 1000 سال پیش توسط یک منجم مسلمان ایرانی به نام عبدالرحمن صوفی کشف شد. این کهکشان در فاصله 2.2 میلیون سال نوری، دورترین پدیده‌ای است که با چشم برهنه دیده می‌شود. M31 بزرگترین کهکشان در خوشه محلی یعنی خوشه کوچکی که کهکشان راه شیری هم به آن تعلق دارد، است.

صورت فلکی فرس اعظم یا اسب بالدار چهار ستاره به صورت مربع دارد. ستاره فوقانی چپ مربع، در واقع متعلق به پیکر زن برزنجیر (آندرومدا) است که شامل دو ردیف از ستارگان قدر سوم و چهارم است که یک V با دهانه تنگ تشکیل می‌دهند و نوک این V را ستاره فرس می‌سازد.

قدر ظاهری سرةالفرس (ستاره مشترک با صورت فلکی فرس اعظم) 2.1 است و در فاصله 100 سال نوری از ما قرار دارد. این ستاره پرنورترین ستاره صورت فلکی آندرومدا است.

گاما آندرومدا، یکی از مشهورترین ستاره های دوتایی جذاب در آسمان است. این ستاره تلسکوپ کوچک به رنگ نارنجی دیده می شود و همدم آن ستاره غول پیکر به رنگ آبی و با قدر ظاهری ۵ می باشد.

خوشه باز NGC752 در این صورت فلکی با دوربین دوچشمی دیده می شود و شامل ستاره های کم نوری می باشد که در حدود ۱۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد.

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده