صورت فلکی برساوش

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۲۴،‏ ۲۲:۳۸
  • نمایش : ۲٬۴۲۵ دفعه
  • موضوع : صور فلکی
بِرساوُش یا بَرساووش یا بُرنده سر دیو (Perseus) یکی از صورت‌های فلکی است که در نیم‌کره شمالی دیده می‌شود. برساووش کمی دورتر و حدوداً در قسمت شرقی زن بر زنجیر قرار گرفته‌است.


ستاره غول ستاره اصلی این صورت فلکی و ستاره‌ای دوتایی است. هنگامی که یکی از جلوی دیگری می‌گذرد، ستارهٔ غول تقریباً نیمی از درخشندگی‌اش را از دست می‌دهد.

این صورت فلکی نقطه نورباران بارش شهابی برساوشی است که هر سال در نیمه دوم مرداد ماه اتفاق می‌افتد.

ستاره رأس‌الغول یا بتا برساوش، که از نوع ستاره گرفتی است دارای قدر متغیر مابین ۲/۲ تا ۵/۳ می‌باشد. این دو ستاره که به فاصله ۱۸ میلیون کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر ۲ روز و ۲۰ ساعت گرفتگی در آن‌ها رخ می‌دهد. رأس‌الغول یک ستاره آغازین از نوع گرفتی جفتی و از طبقه متغیرهاست، یعنی هریک از این دو ستاره، به تناوب باعث گرفتگی دیگری می‌شود. رأس‌الغول ترکیبی از دو ستاره V B8 با مدار مشترک با ستاره‌ای با طیف IV G5 و فاصله ۱۰۵ سال نوری است. رأس‌الغول معمولاً با قدر ۲٫۱ در هر ۲٫۸۷ روز، چشمک‌زنان ظاهر می‌شود و سپس برای ۱۰ ساعت ضعیف گردیده و تا قدر ۱۰ ماند یک ستاره G5 تغییر ممی کند که در واقع از مقابل ستاره B8 دیگر عبور می‌نماید.

از دیگر ستارگان قابل توجه این مجموعه می‌توان به مرفق‌الثریا (آلفا برساوش) با قدر ۸/۱ که یک ابرغول زرد با فاصله ۶۰۰ سال نوری است، اشاره کرد. در نزدیکی ستاره کسی برساوش در حدفاصل با اپسیلون می‌توان NGC1499 که همان سحابی کالیفرنیا را که یک سحابی گسیلشی است مشاهده کرد. در فاصله میان دو ستاره آلفا و کای برساوش NGC1245 وجود دارد که یک خوشه باز است.

یکی از پدیده‌های مناسب برای رصد خوشه M34 است که شامل ستارگان کم نور با قدر هشتم است که در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. در بازوهای مارپیچ کهکشان راه شیری دو خوشه NGC869 و NGC884 وجود دارد که اولی ۳۰۰ سال نوری و دومی در حدود ۷۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند. این دو خوشه در بخش فوقانی اتا در حد فاصل با ستاره فی برساوش واقع شده‌اند.


منبع: کتاب صورتهای فلکی نوشته دکتر گری مکلر

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده