صورت فلکی قیفاووس (Cepheus)

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۲۳،‏ ۱۶:۰۳
  • نمایش : ۲٬۹۵۱ دفعه
  • موضوع : صور فلکی
قیفاووس (Cepheus) یکی از پیکرهای آسمانی شمالی است. مساحت آن ۵۸۸ درجه مربع است.

در افسانه ها هم‌نام اساطیری قیفاووس یعنی سفئوس شوهر کاسیوپیا (هم‌نام پیکر آسمانی ذات‌الکرسی) و پدر آندرومدا (هم‌نام پیکر آسمانی زن برزنجیر) به‌شمار می‌آید.

شکل ظاهری قیفاووس شبیه خانه هایی است که در بچگی میکشیدیم. این صورت فلکی ستاره های نسبتا کم فروغی دارد. ستاره ی آلفای آن که «ذراع الیمین» (شانه یا بازو) نام دارد، ستاره ای از قدر 2/5 می باشد که در فاصله ی 49 سال نوری از ما قرار گرفته است.

ستاره ی دلتای آن یک ستاره ی متغیر است که به نام قیفاووسی شناخته می‌شود دقیقاْ ظرف مدت ۵.۳۶۶۳۴۱ روز قدر و نوع آن از ۳.۵ و طیفF5 به قدر ۴.۴ و طیف G2 تغییر می‌یابد. (هم اندازه و هم نورانیتش تغییر می کند) ستاره ی بتا قیفاووس و کیسی قبفاووس دو تایی هستند. بتا-قیفاووس با قدر های 3 و 8 و جدائی "14 و کیسی-قیفاووس با قدرهای 4 و 6 و جدائی "7 هستند.

صورت فلکی قیفاووس به دلیل قرار گرفتن در مسیر کهکشان راه شیری از لحاظ اجرام غیر ستاره‌ای غنی است

NGC 7538 در این صورت فلکی یک سحابی گسیلشی است. این سحابی تا زمین ۹۱۰۰ سال نوری فاصله دارد و اندازه آن ۳۰۰ برابر منظومه شمسی است.

NGC188 قدیمی ترین خوشه ستاره ای باز شناخته شده می باشد در حالی که در خشنده ترین ستاره ی آن ، قدر 11 دارد . IC1396 در جنوب غربی قیفاووسی شامل حدود 30 ستاره و در منطقه ای به قطر 50 دقیقه قوسی است که تقریبا دو برابر قطر ماه بدر است. درخشنده ترین ستاره ی آن دارای قدر ششم است .

دیگر اجرام عمق این صورت فلکی عبارت اند از :
NGC 188 ،NGC1396 ،NGC 7023 ،NGC 6951 ،NGC 7160 ،NGC 7538 ، NGC 7354
 

 

 

 

 

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده