پنجمین سیاره در منظومه ی  شمسی، مشتری

در شماره های قبلی مجله کافه آسترو با سیارات خاکی آشنا شدید. بعد از مریخ می رسیم به سیاره ی پنجم، اولین سیاره از جنس گاز، مشتری.

مشتری که بزرگترین سیاره منظومه ی شمسی است، می تواند  تمامی سیاره های منظومه را در خود جای دهد.

اگر جرم مشتری چیزی در حدود 80 برابر بیشتر از جرم کنونی خود بود، می توانست به جای سیاره، لقب ستاره به خود بگیرد.

فاصله ی مشتری تا خورشید 5.2 واحد نجومی می باشد.  بعد از سیاره ی زهره، مشتری پرنورترین سیاره در اسمان شب است. به علت سرعت زیاد چرخش مشتری، هرروز روی ان تنها 10 ساعت زمین طول می کشد و هر سال مشتری 12 سال زمین است.

مشتری به نام غول گازی نیز شناخته می شود، اتمسفر مشتری اغلب از گاز هیدروژن و هلیوم تشکیل شده و به علت ابر های قرمز، قهوه ای، زرد و سفید رنگی که این سیاره را پوشانده اند، این سیاره را در عکس ها به شکل راه راه در اورده اند.

یکی از معروف ترین ویژگی های مشتری، یک طوفان در حال چرخش برروی ان می باشد.

در تاریخ  19 تیر ماه 1396 اولین نمای نزدیک از این پدیده توسط فضاپیمای جونو گرفته شد. این فضاپیما پس از طی کردن ۱۱ دقیقه و ۳۳ ثانیه در ارتفاع 3500 کیلومتری ابرهای مشتری، توانست ۳۹۷۷۱ کیلومتر  از سطح مشتری را پوشش دهد تا به بالای این ویژگی مشتری برسد.

فضاپیمای جونو در ارتفاع 9000 کیلومتری برفراز این طوفان سرخ پرواز کرد

فضاپیمای جونو در تاریخ 14 تیر ماه 1395 شروع به چرخش، به دور مشتری کرد.

قمرهای مشتری

مشتری 3 حلقه و 53 ماه نامگذاری شده دارد، البته 14 ماه دیگر نیز کشف شده اند اما هنوز نامگذاری نشده اند. بزرگترین ماه های مشتری عبارتند از گانیمد، کالیستو، آیو و اروپا

گانیمد (Ganymede)

بزرگترین ماه مشتری و حتی بزرگترین ماه منظومه ی شمسی می باشد،  تقریبا هم اندازه ی سیاره ی عطارد می باشد با این تفاوت که جرم عطارد دوبرابر ان است و تنها ماه منظومه ی شمسی است که میدان مغناظیسی دارد.

کالیستو (Callisto)

در بین این 4 ماه، دورترین نسبت به مشتری می باشد  و کمترین تاثیر میدان مغناطیسی را در بین ماه ها از مشتری دریافت می کند.

مقدار خیلی زیادی حفره روی ان می باشد و از یخ و مواد سنگی تشکیل شده است.

آیو (Io)

اتشفشان های فعال زیادی دارد که گازهایی شامل گوگرد تولید می کند، که دلیل زرد بودن این ماه هم می باشد.

اروپا (Europa)

بر اساس اعلام دانشمندان ناسا، تصاویر و داده‌های ثبت شده توسط تلسکوپ هابل،  فوران‌های بخار آب را در بیش از ۱۶۰ کیلومتر بالاتر از سطح ان رصد کرده است. این فوران‌های بخار آب، به احتمال بسیار زیاد از اقیانوس‌های موجود در زیر سطح یخ‌زده ان نشات می‌گیرد.

سطح این ماه منجمد است و لايه‌اي از يخ کاملا ان را پوشانده‌است، از اين رو دانشمندان گمان مي‌برند در زير اين لايه يخي، اقيانوسي بسيار فعال پنهان شده‌است. اين سطح يخي باعث شده کهEuropa  به يكي از انعكاسي‌ترين اجرام در سامانه خورشيدي تبديل شود.

گروهی از دانشمندان معتقدند که بعد از زمین،Europa  محتمل ترین مکان در کیهان است که بر روی آن ممکن است حیات وجود داشته باشد. این فکر می شود که اروپا تقریبا دو برابر کره ی زمین اب داشته باشد.

ماموریت ها

تحقیقات زیادی برروی مشتری انجام شده است، غیر از فضاپیمای جونو که پیش تر به ان اشاره کردیم، 7 ماموریت برروی مشتری انجام شده است.

از جمله ی ان ها می توان به Pioneer 10, Pioneer 11, Voyager 1, Voyager 2, Ulysses, Cassini و New Horizonsاشاره کرد.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده