دختر ایرانی تبار به فضا می رود

در تاریخ هفتم ژوئن 2017، سازمان ملی فضایی ناسا 12 نفر را از میان 18300 داوطلب که برای شرکت در دوره دو ساله فضانوردی ناسا ثبت نام کرده بودند، انتخاب کرد. 5 زن و 7 مرد که یکی از آنها یاسمین مقبلی دختر ایرانی تبار است.

از زمانی که در سال 1959 برای اولین بار دوره فضا نوردی ناسا برگزار شد، یاسمین تنها برگزیده ایست که اصالت خاورمیانه ای دارد.

او در آلمان به دنیا آمد و سپس در کودکی به همراه خانواده اش به امریکا مهاجرت کرد. از همان دوره دبستان آرزو داشت فضانورد شود.

وقتی در مدرسه ابتدایی lenox از او و همکلاسیهایش خواسته شد که انشایی درباره افرادی که آنها را به تحسین وا داشته بنویسند، او والتینا ترشکووا، فضانورد روس را انتخاب کرد. اولین زن فضانورد.

او با یک بادگیر سفید، یک لباس فضانوردی درست کرد و یک بطری پلاستیکی را به عنوان کلاه ایمنی قرار داد. یاسمین در مورد این لباس با خنده می گوید: در ذهنم خیلی قشنگتر بود اما حالا که به عکسهای قدیمی نگاه میکنم بیشتر شبیه لباس زنبور داری است.

او در دبیرستان به آکادمی عالی فضایی رفت. در آنجا شرایط سفر به فضا شبیه سازی می شد. دانش آموزان لباس آبی رنگ مخصوص فضانوردی را می پوشیدند، یاسمین لباسش را به خانه برد و در جشن هالووین پوشید.

سپس به دانشگاه MIT رفت و در رشته مهندسی هوافضا به تحصیل پرداخت. سال سوم دانشگاه بود که یک تکاور نیروی دریایی تضمین کرد که او یک خلبان خواهد شد.

او فارغ اتحصیل ممتاز مدرسه خلبانی و بیش از 1600 ساعت پرواز و 150 ساعت ماموریت مبارزه ای در کارنامه دارد.

او و خانواده اش نوروز را جشن می گیرند و گرچه تا به حال به ایران سفر نکرده  اما فارسی صحبت می کند و به عنوان یک ایرانی معرفی می شود.

او اولین ایرانی است که به عنوان فضانورد ناسا معرفی می شود و بعد از انوشه انصاری به عنوان دومین ایرانی فضانورد به حساب می آید. یاسمین به همراه 11 منتخب دیگر تا دو سال آینده و پایان دوره آموزشی به ماموریت فضایی فرستاده
می شوند و در طی این مدت نیز در دفتر فضانوردی به انجام وظایف فنی مشغول خواهند شد.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده