استفن هاوکینگ: سیاهچاله ها وجود ندارند

  • زمان : ۱۳۹۲/۱۱/۸،‏ ۲۱:۱۵
  • نمایش : ۳٬۷۵۲ دفعه
  • موضوع : مقالات
فیزیک دان مشهور بریتانیایی، استفن هاوکینگ، می گوید:«سیاهچاله ها وجود ندارند، حداقل آنگونه که ما می پینداریم.»
این سخنان باعث تجدید نظر دانشمندان درباره نظریه سیاهچاله ها شد.

در مقاله جدید هاوکینگ درباره اطلاعات سیاهچاله ها، او می گوید سیاهچاله ها افق رویداد ندارند. افق رویداد همان پوشش نامریی سیاهچاله ها است که بعد از آن همه چیز در سیاهچاله سقوط می کند.

در سخنرانی های قبلی ، هاوکینگ می گفت:« افق رویداد (event horizon) مرزی برای سیاهچاله است که بعد از آن گرانش سیاهچاله به گونه ای می شود که نور نمی تواند از آن فرار کند. حرکت به سمت سیاهچاله مانند قایق رانی در آبشار نیاگارا است. اگر شما بالای آبشار باشید، با پدال زدن و تلاش سریع می توانید از سقوط جلوگیری کنید؛ اما اگر از لبه آبشار به پایین بیفتید، دیگر نمی توانید کاری کنید. هر قدر که به لبه آبشار نزدیک تر می شوید، سریع تر به پایین می روید. در اینجا کشش در جلو قایق بیشتر از پشت قایق است و به این ترتیب امکان دارد قایق از هم جدا شود. دقیقا همین اتفاق در سیاهچاله هم رخ می دهد.»

[در اینجا لبه آبشار نیاگارا مانند افق رویداد است. قبل از رسیدن به فق رویداد گرانش سیاهچاله شما را به طرف خود می کشد، اما شما می توانید از آن فرار کنید. بعد از عبور از افق رویداد دیگر امیدی به فرار از گرانش سیاهچاله نیست و به هر حال در آن سقوط می کند.]

اما هاوکینگ در حال حاضر نظریه جدیدی به نام «افق آشکار» (apparent horizons) را به جای «افق رویداد» مطرح می کند که طبق آن اطلاعات و نور توسط سیاهچاله نگه داشته شده و بعد آنها را با «فرم درهم» منتشر می کند.

در نظریه جدید این فیزیک دان، نظریات کوانتوم مکانیک و نسبیت عام دست نخورده باقی می ماند، اما او می گوید سیاهچاله افق رویداد ندارد.

کار هاوکینگ در تلاش برای مقابله با «پارادوکس دیوار آتش سیاهچاله» بود که تقریبا دو سال پیش توسط فیزیک دان نظری Joseph Polchinski و همکارانش بیان شد. آنها سقوط یک فضا نورد در سیاهچاله را بررسی کردند.

آنها فرض کردند که فضا نورد قبل از اینکه توسط گرانش سیاهچاله پاره پاره شود، به یک منطقه پر انرژی منتقل می شود و با یک دیوار آتش برخورد می کند و می سوزد. این نتیجه گیری نقض نظریه نسبیت عام انیشتین بود. بنابراین در دانش ما درباره سیاهچاله نقصی وجود داشت.

هاوکینگ در مقاله خود این چنین می نویسد:«عدم وجود افق رویداد به این معنی است که سیاهچاله وجود ندارد (البته آنگونه که ما فکر می کردیم). به این معنی که عدم فرار نور از سیاهچاله تفکر اشتباهی از سیاهچاله ها است.»

او به مجله Nature می گوید:«در نظریه کلاسیک هیچ فراری برای نور در سیاهچاله ها امکان ندارد، اما در نظریه کوانتوم انرژی و اطلاعات می توانند از سیاهچاله فرار کنند.»

Don Page فیزیکدان و متخصص سیاهچاله از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون، کانادا به مجله Nature می گوید:«تصویر هاوکینگ به نظر درست می رسد.»
او می گوید:«افراطی است که فکر کنیم افق رویدادی وجود ندارد. اما بسیار با شرایط نظریه کوانتوم مطابقت دارد و حتی ابهامات فضا زمان را بر طرف می کند.»

ترجمه: مائده فرهوش
منبع: مجله علمی www.nature.com

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده