کشف چرخش گیج کننده هاله ی کهکشان راه شیری

  • زمان : ۱۳۹۵/۵/۶،‏ ۲۳:۳۲
  • نمایش : ۱٬۴۰۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان در دانشگاه کالج ادبیات، علوم و هنر (LSA) میشیگان برای اولین بار کشف کردند که گاز داغ درون هاله ی کهکشان راه شیری با سرعتی قابل مقایسه با قرص کهکشان راه شیری-که شامل ستاره ها، سیاره ها گاز و گرد و غبار میشود-و هم جهت با دیسک کهکشان راه شیری در حال چرخش است.

این دانش جدید روشن میکند که چگونه تک اتم ها در درون ستارگان ، سیاره ها و کهکشان هایی نظیر کهکشان ما تجمع یافته اند و چه اتفاقی در آینده برای این کهکشان ها می افتد.
کهکشان راه شیری ما به همراه اجزای کوچک خود، توسط یک هاله ی غول پیکر از میلیونها گاز(که در تفاسیر هنرمندان به رنگ آبی دیده میشود) احاطه شده است.اختر شناسان دانشگاه میشیگان کشف کردند که این هاله ی عظیم داغ هم جهت و با سرعتی قابل مقایسه با دیسک کهکشان راه شیری می چرخد.
ادموند هاجز کلاک دانشمند دستیار تحقیقات می گوید " این خلاف انتظارات است". "مردم تنها می پنداشتند که قرص کهکشان راه شیری می چرخد در حالی که منبع عظیم گاز داغ، ثابت است.اما این اشتباه است! این مخزن عظیم گاز نیز در حال چرخش است .آن هم فقط کمی آهسته تر از سرعت قرص کهکشانی.
این تحقیقات جدید که با سرمایه گذاری ناسا و با استفاده از آرشیو داده های بدست آمده توسط XMM-Newton - تلسکوپ آژانس فضایی اروپا- به تازگی در Astrophysical Journal منتشر شده است.
مطالعات بر هاله ی گازی و گرم کهکشان ما که چندین برابر بزرگتر از قرص کهکشان راه شیری بوده و متشکل از پلاسمای یونیزه است ، متمرکز می باشد.
به این علت که حرکت، باعث تغییر طول موج نور میشود، محققان U-M چنین تغییراتی را با استفاده از خطوط اکسیژن بسیار گرم در سراسر آسمان اندازه گیری کردند.چیزی که آنها دریافتند بسیار شگفت انگیز و تازه بود: تغییرات خطوط اندازه گیری شده توسط محققان نشان میدهد هاله ی کهکشان راه شیری هم جهت و در سرعتی تقریباً برابر با سرعت قرص کهکشان راه شیری میچرخد.حدود 400,000 مایل بر ساعت برای هاله و 540,000 مایل بر ساعت برای قرص.
هاجز کلاک می‌گوید: «چرخش هاله‌ی داغ سرنخی باورنکردنی از چگونگی پیدایش راه شیری به ما می دهد. سرنخی که به ما می‌گوید همین هاله‌ی داغ منبع اصلی بسیاری از مواد درون قرص است.
دانشمندان مدت‌ها در پی پاسخ یک راز بودند: به نظر می‌رسد تقریبا همه‌ی کهکشان‌ها، از جمله راه شیری، بیشتر فاقد موادی هستند که انتظار می‌رود در آنها ببینیم . ستاره شناسان معتقدند که در حدود 80 درصد از ماده در جهان "ماده تاریک " مرموز است که، تا کنون، تنها راه شناسایی آن توسط کشش گرانشی آن است.اما حتی بیشتر 20% باقیمانده از ماده ی معمولی نیز بطور کامل در کهکشان وجود ندارد. اخیراً بخشی از این ماده‌ی "گمشده" در هاله کشف شده است. محققان U-M می‌گویند که یادگیری بیشتر درباره‌ی جهت و سرعت چرخش هاله می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم مواد از همان آغاز چگونه در هاله بوجود آمده اند و نیز به نرخی موادی که انتظار داریم در کهکشان باشد پی ببریم.
جوئل برگمن، استاد اخترشناسی LSA در U-M می‌گوید:" حالا که ما از وجود این چرخش آگاهی یافته‌ایم، نظریه پردازان از آن برای پی بردن به چگونگی روند شکل‌گیری کهکشان راه شیری، و سرنوشت پایانی آن استفاده خواهند کرد."
برگمن می گوید:"ما میتوانیم از این کشف برای یادگیری بسیار بیشتر استفاده کنیم. چرخش این هاله‌ی داغ یک موضوع بزرگ برای طیف‌سنج های پرتو ایکسِ آینده خواهد بود."

منبع: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده