پیشنهادهای رصدی - ۱ تا ۱۵ مرداد

در این شماره از مجله قصد داریم به معرفی موقعیت‌های رصدی دو هفته ی آینده بپردازیم. بررسی این پدیده ها در چهار گروه خورشید ، ماه ، سیارات و اجرام صورت‌گرفته‌است.

آب‌وهوا :

        هفته‌ی اول مرداد، آب‌وهوایی رویایی برای رصدگران تهران و اکثر نقاط کشور فراهم کرده است و تا اواسط هفته ی دوم مرداد هم پایدار می‌ماند . این روز ها به عنوان گرمترین روز های سال شناخته می‌شوند که شرایط را برای رصد در شب های سرد کویر راحت می‌سازند .

         آب‌وهوای نجومی این هفته دارای بارش های پراکنده‌ی شهابی ،که ناشی از شهاب باران دلوی جنوبی است، همراه با حضور ابر های میان‌ستاره‌ای ، می باشد! در هفتم مرداد شاهد اوج این بارش خواهیم بود .

خورشید :

          در این روزهایی که خورشید در ظهر ها ناجوانمردانه می‌تابد! می‌توانیم لکه هایی را در قسمت های شرقی آن  با ابزار های رصدی مخصوص شکار کنیم تا با توجه به کم شدن طول شب و به طبع فرصت رصد در شب ،بتوانیم از روز هم برای آموختن از دل آسمان استفاده کنیم.

ماه :

      قمر بلورین زمین در هفته اول مزاحمت هایی هرچند کم را برای دوستداران رصد فراهم می‌کند ولی در هفته‌ی دوم به خاطر نزدیکی ماه و خورشید و دیده نشدن ماه در شب (ماه نو) شرایط خوبی را برای این دسته از  عزیزان فراهم می‌کند.

سیارات قابل رصد :

      زهره و عطارد : این روز ها می‌توانید این دو سیاره را کنار هم اندکی پس از غروب در سمت غرب آسمان مشاهده کنید.

      مریخ : این سیاره در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و به عکاسان نجومی فرصتی مناسب برای ثبت تصاویر زیبایی از این سیاره به همراه سیاره زحل می‌دهد و در تمام طول شب قابل مشاهده است و مشخصه‌ی آن نیز رنگ سرخ زیبایش است که آن را از سیاره زحل تمیز می‌دهد .

     زحل: در قسمت شرقی سیاره مریخ ، سیاره زحل در آسمان می‌درخشد و در تمام طول شب قابل مشاهده است .

     مشتری: سیاره مشتری در قسمت غربی آسمان تا نیمه های شب قابل رویت است و اقمار آن در طرفین سیاره خودنمایی می‌کنند. این غول گازی بزرگترین سیاره‌ی منظومه شمسی است و در دسته سیارات خارجی قرار دارد .

     اورانوس: سیاره ای که برای رصد آن نیاز به ابزارهای رصدی پیشرفته است و هفته دوم مرداد برای رصد این سیاره مناسب تر است.

اجرام آسمانی :

          در بخش اجرام آسمانی، با توجه به معیارهای نور و ارتفاع، به معرفی چهار جرم منتخب هفته و زمان مناسب رصد آن‌ها می‌پردازیم:

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده