دوست من يک آدم فضايي است!

سالهاست که بشر از تنهايي در اين جهان لايتناهي خسته شده و در تلاش است تا همسايه اي براي خود بيابد؛از بررسي سيگنال هاي منتشر شده در نقاط مختلف جهان،فرستادن پيام صلح در فضا ،تلاش براي سفر به سيارات و....گرفته تا تخيل و نسبت دادن حلقه هاي کشتزار به موجودات فضايي.

"اي .تي موجود فرا زميني "يکي از نمونه هاي تلاش انسان براي هرچه واقعي تر نشان دادن اين فرضيه است."استيون اسپيلبرگ"کارگردان نام آشنا و موفق آمريکايي وظيفه ي ساخت اين فيلم علمي تخيلي را برعهده داشته است.کارگرداني که با کارهايش غريبه نيستيم:پارک ژوراسيک،اينديانا جونز،فهرست شيندلر،اگه مي توني منو بگير ،تن تن،نجات سرباز رايان و ... .او تا بحال توانسته سه بارجايزه اسکار را ازآن خود کند و فيلم هايي را کارگرداني کند که هرکدام در دوران خود لقب پر فروش ترين زمانشان را يدک کشيده اند.

ماجراي ساخت "اي.تي "در نوع خود جالب است .زماني که" استيون اسپيلبرگ "تنها 14 سال داشته ،والدينش از يکديگر جدا مي شوند.استيون بدليل  حس کمبود پدر در زندگي ،يک دوست خيالي فضايي براي خود تصور مي کرده است.بعدها در سال 1978 تصميم به ساخت پروژه اي در رابطه با خاطرات کودکي اش همراه با دوست خيالي فضايي اش گرفت که بدليل تاخير در ساخت آن کنسل شد.اما دوباره پس از ساخت فيلم " مهاجم صندوقچه ي گمشده "،خاطرات کودکي اش او را به ياد پروژه ي شکست خورده ي پيشين انداخت و اينبار مصمم تر از قبل از "مليسا متيسن "تقاضا کرد که داستاني را با بر پايه ي دوستي يک موجود فضايي و يک پسر بچه به نگارش درآورد.

"کارلو رامبلدي "وظيفه ساخت جلوه هاي ويژه ي اي. تي را برعهده گرفت.وي در فيلم "برخورد نزديک از نوع سوم"نيز با اسپيلبرگ همکاري کرده بود. او این کار را با روش های قدیمی انیماترونیک (روبات‌ها و عروسک های قابل کنترل) و کاستوم (لباس های مخصوص) انجام داد.وي با الهام از نقاشي "زنان دلتا"-که خود کشيده بود_براي اي تي يک گردن خاص و منحصر به فرد و با رجوع به  چهره هاي "کارل سندبرگ"، "آلبرت اینشتین "و "ارنست همینگوی" صورت و قيافه ي اي تي را ساخت. از نکات جالب اين فيلم ، صداگذاري  اي . تي بوده است."پت ولش" بجاي اي تي در فيلم سخن گفته است اما او براي رسيدن به اين صدا روزانه دو بسته سيگار مي کشيده است تا صدايش مورد پسند"بن برت"طراح صداي پروژه گردد.

از آنجايي که اين فيلم براي اسپيلبرگ بسيار مهم بود،پروژه تحت نام "زندگي يک پسر بچه "شروع به ساخت کرد.جالب است که از ورود افراد متفرقه به محل فيلمبرداري جلوگيري مي شد به گونه اي که افراد پروژه همگي کارت شناسايي داشتند!

لوکيشن فيلم ،"کرس سنت سيتي"و"سان لند-تهانگ"در نزديکي لس آنجلس و... بوده است و صحنه ي مشهور "پرواز با دوچرخه در منطقه ي "پرتر رنچ "که در نزديکي لس آنجلس است ،ضبط گرديده .

فيلم نامزد نه جايزه اسکار شد که چهار تاي آن را ازآن خود کرد.همچنين "جان ويليام " موزيسين فيلم دو جايزه "گرمي " و "بفتا "را نيز بدست آورد.

از آنجايي که در سال 1982اسپيلبرگ از جلوه هاي ويژه ي کامپيوتري عالي بهره مند نبود،در سال 2002 يک ورژن ديگر از اي.تي پخش گرديد.

اميدوارم از ديدن اين فيلم لذت ببريد چراکه همانطور که "راجر ايبرت"منتقد آمريکايي گفته :«اي.تي يک فيلم ساده ي خوب نيست بلکه فيلمي است که محافظه کاري ها ي آدمي را شسته و سرانجام فاتح قلب او مي شود».

منابع:

مجله ي سينمايي مووي مگ

سايت ويکي پديا انگليسي

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده