یک سیاره کوتوله ی جدید در آن سوی نپتون یافت شد!

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان، یک سیاره کوتوله جدید در صفحه ای از جهان هایی یخی درآنسوی نپتون یافتند.

این جرم جدید، تقریبا به اندازه ی 700 کیلومتر(435مایل) است و یکی از بزرگترین مدارها را به عنوان سیاره ی کوتوله دارد.این سیاره ی کوتوله توسط اتحادیه بین المللی ستاره شناسی مرکز سیارات کوچک به عنوان RR245 نامگذاری شد. RR245 با استفاده از تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی در ماووناکی هاوایی به عنوان بخشی از تحقیقات در حال اجرای سامانه خورشیدی بیرونی(OSSOS) دیده شد.

دکتر Michele Bannister کسی که در این بررسی و تحقیق دارای پست دکترا از دانشگاه ویکتوریا دربیریتیش کلمبیا می باشد، می گوید:«این جهان های یخی درآن سوی نپتون،چگونگی تشکیل سیارات غول پیکر و رانده شدن آنها را از خورشید مطرح می کند.آنها به ما اجازه می دهند تکه های تاریخچه ی سامانه خورشیدی مان را کنار یکدیگر بگذاریم و تکمیلش کنیم.اما تقریبا همه ی این جهان های یخی به شدت کوچک ضعیف و کمرنگ می باشند.و این واقعا هیجان انگیز است که یکی از آنها این چنین بزرگ و درخشان پیدا شود که ما بتوانیم اطلاعات آن را بررسی کنیم.»

انجمن تحقیقات ملی کانادا متعلق به دکتر JJ Kavelaars ،اولین بار RR245را در فوریه 2016 از عکس هایOSSOS که در سپتامبر2015 گرفته شده بود،نامگذاری کرد.

Bannister می گوید:«اینجا بر روی صفحه بود.نقطه ی نوری که به آرامی حرکت می کند و باید حداقل دوبرابر از فاصله نپتون و خورشید دورتر باشد.»

تیم حتی بیشتر هیجان زده شد وقتی متوجه شدند که مدار این جرم 120بار بیشتر از زمین نسبت به خورشید است.اندازه ی RR245هنوز به طور دقیق مشخص نشده است،درست مثل ویژگی های سطح آن که به بررسی و اندازه گیری های بیشتر نیاز دارد.

Bannister می گوید:«این جرم،یا کوچک و درخشان است و یا بزرگ و کدر.»

اکثریت سیارات کوتوله مثل RR245 از بین رفته بودند یا از سامانه خورشیدی در آشفتگی به بیرون پرتاب شده اند.بی نظمی کاملی که به صورت سیارات غول پیکر که به موقعیت فعلی خود حرکت کرده اند.

RR245 یکی از معدود سیارات کوتوله ای ست که تا به امروز همراه با پلوتو و Eris که از بزرگترین سیارات کوتوله می باشند، باقی مانده است. RR245 اکنون درمیان بقایایی از چندین هزاردنیای  فرانپتونی که بیشتر مدار آنها دیده نشده است، به دور خورشید می چرخد.

جهان هایی که به دور از خورشید سفر می کنند، دارای زمین شناسی عجیب و غریب همراه با چشم اندازهایی که از تعداد بسیاری مواد یخ زده ی متنوع تشکیل شده است، می باشند.این اطلاعات از پرواز های اخیر فضاپیمای افق های نو ناسا بر پلوتو به دست آمده است.

تصویر به دست آمده از RR245 که حرکت آهسته ی سیاره کوتوله را در آسمان در مدت سه ساعت نشان می دهد.امتیاز تصویر: OSSOS team

 

بعد از صدها سال،بیشتر از 12میلیارد کیلومتر از خورشید(AU80 واحد نجومی(،اکنون RR245 دارد به سوی نزدیک ترین موقعیت خود یعنی 5میلیارد کیلومتر(34 Au)سفر می کند و در سال 2096 به اطراف آن می رسد. RR245حداقل در 100میلیون سال اخیر، در مدار بزرگ ِ بیضی شکل خود بوده است. همانطور که RR245 در یکی از هفتصد سالی که طول می کشد تا به دور خورشید بگردد رصد شد، اینکه از کجا به وجود آمده و یا اینکه مدارش چگونه به آهستگی اینگونه بزرگ خواهد شد در آینده ای دور همچنان ناشناخته خواهد ماند.مدار دقیق آن در سال های آینده و بعد از آنکه به RR245 نامی تعلق بگیرد، تصحیح خواهد شد.تیم OSSOS به عنوان کاشف این جرم،می توانند نام پیشنهادی خود را برای RR245 به اتحادیه بین المللی ستاره شناسی پیشنهاد دهند.

پروفسورBrett Gladman از دانشگاه بیریتیش کلمبیا در ونکوور می گوید:«OSSOS برای نقشه برداری از ساختار مداری بخش خارجی منظومه شمسی طرح ریزی شده بود.اگرچه برای پیدا کردن سیارات کوتوله برنامه ریزی نشده بود،اما ما از پیدا شدن یکی از آنها با چنین مدار جالب توجهی بسیار خوشحال هستیم.»

RR245 بزرگترین اکتشاف و تنها سیاره کوتوله ی یافت شده توسط OSSOS ، که بیش از پانصد جرم فرا نپتونی را پیدا کرده،می باشد.

Goldman می گوید:«OSSOS تنها مورد ممکن برای قابلیت های استثنایی رصد با تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی می باشد.این تلسکوپ(CFHT) در یکی از بهترین موقعیت های رصدی و دیداری بر روی زمین قرار دارد.و مجهز به یک تصویربردار بزرگ با میدان دید گسترده می باشد.همچنین می تواند بسیار سریع رصد های هرشب خود را با اکتشافات تازه ای که ما دست پیدا می کنیم،تطبیق دهد.این امکانات واقعا در جهان پیشتاز می باشد.»

کاوش های قبلی،تقریبا تمام سیارات کوتوله ی روشن را نقشه برداری کرده است؛پس 2015 RR245 می تواند یکی از آخرین دنیاهای بزرگِ کشف شده در آن سوی نپتون باشد، تا زمانی که تلسکوپ های بزرگتری همچون LSST در اواسط 2020مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: Astronomynow.com

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده