مطالعه ستاره نزدیک با کهکشان دوردست

  • زمان : ۱۳۹۶/۳/۱۸،‏ ۱۹:۵۳
  • نمایش : ۱٬۲۷۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تلسکوپ فضایی هابل به خاطر تصاویر حریت انگیزش از آسمان شب شناخته شده است. اما در نگاه اول این تصویر متفاوت به نظر می رسد، تصویری با لبه های ناهموار و تار، نویز و رنگ های عجیب. اما وقتی بفهمید چه چیزی در این تصویر وجود دارد این عکس هم شگفت انگیز خواهد بود.

کهکشان دور در پایین سمت راست تصویر به صورت لکه هایی دیده می شوند که از پشت ستاره ای از کهکشان راه شیری عبور کرده است. این ستاره که  HD 107146 نام دارد در مرکز قاب قرار گرفته است. نور ستاره در این تصویر مسدود شده است تا کهکشان کم نور قابل مشاهده باشد. موقعیت ستاره با یک دایره سبز رنگ مشخص شده است. 

یک دایره نارنجی رنگ به مرکز ستاره HD 107146 دور آن دیده می شود؛ یک دیسک باقیمانده به دور ستاره. از آنجا که این ستاره بسیار شبیه به خورشید ماست، به یک هدف علمی جالب تبدیل شده است. دیسک اطراف آن شبیه به سیارک های منظومه شمسی ما و کمربند کوییپر است. 

مطالعه جزییات این منظومه به دلیل عبور ستاره از مقابل کهکشان دور دست امکان پذیر است. این جفت شدن اولین بار توسط دوربین پیشرفته هابل در سال ۲۰۰۴ دیده شد و سپس آن را در سال ۲۰۱۱ با دوربین طیف سنجی بررسی کرد. تصویر دوم همین تصویر است که کهکشان دور از پشت ستاره عبور کرده است. کهکشان تا سال ۲۰۲۰ به طور کامل توسط ستاره پنهان نمی شود. اما اما این علم جالب در زمانی که بخشی از کهکشان پنهان شده است کاربرد دارد. نور کهکشان از میان دیسک اطراف ستاره عبور خواهد کرد و ما می توانیم ویژگی های نور و تغییرات آن را بررسی کنیم. در نتیجه ویژگی های دیسک مشخص می شود. 

NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده