مهم لکه بزرگ قرمز مشتری مانند یک منبع حرارتی عظیم

  • زمان : ۱۳۹۵/۵/۷،‏ ۰:۴۷
  • نمایش : ۱٬۱۹۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تحقیقات جدید ناسا نشان می دهد که ممکن است لکه بزرگ و قرمز مشتری منبع مرموز گرما شگفت انگیز اتمسفر بالایی آن باشد.

 

اینجا در زمین، نور خورشید ارتفاعات بالایی جو زمین را گرم می کند. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا با وجود فاصله پنج برابری مشتری از خورشید نسبت به زمین، همچنان دمای جو بالایی آن قابل مقایسه با دمای جو بالای زمین است؟ آیا خورشید منبع این گرما نیست؟‌

محققان دانشگاه بستون با رصد های زمینی و نقشه برداری دمای ابرهای بالایی مشتری به حل این رمز پرداختند. برای این تحقیق از طیف سنج SpeX در تلسکوپ مادون قرمز ناسا (IRTF) در موناکی هاوایی استفاده شد. با استفاده از رصد نور مادون قرمز دانشمندان فهمیدند که در یک عرض و طول جغرافیایی خاص در نیم کره جنوبی مشتری و جایی که لکه قرار دارد، دمای جو بالایی غول گازی بسیار زیاد است.

در مطالعاتی که ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۶ در مجله Nature چاپ شده است، مشخص شد که لکه بزرگ قرمز مشتری دو نوع موج انرژی آشفته تولید می کند که با جو بالایی سیاره برخورد و آن را گرم می کند. امواج گرانشی بسیار شبیه به ضربه به سیم گیتار است با این تفاوت که اموج صوتی با متراکم شدن هوا بوجود می آید. تصور می شود که گرمای جو در ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتر)‌ بالا تر از لکه قرمز ناشی از ترکیب این دو نوع موج خرد کننده است.

این اثر بالای کوه های آند در زمین و احتمالا در مکان های دیگر منظومه شمسی که رصد نشده اند نیز اتفاق می افتد. دانشمندان معتقدند که این پدید در سیارات فراخورشیدی غول در منظومه های دیگر نیز اتفاق می افتد.

لکه بزرگ مشتری در قرن ۱۷ کشف شد، این لکه قرمز رنگ و چرخان ۲ تا ۳ برایر زمین است و حداکثر سرعت باد در آن به ۴۰۰ مایل بر ساعت می رسد.

فضاپیمای جونو ناسا که اخیرا به مشتری رسیده است، در ۲۰ ماه ماموریت خود لکه بزرگ قرمز مشتری و مناطق آشفته اطراف آن را بررسی خواهد کرد. جونو با استفاده از رادیومتر میکروویو خود گرمای تابشی از سیاره را مطالعه خواهد کرد. این ویژگی جونو به آشکار سازی ساختار عمیق لکه بزرگ قرمز مشتری و گروه ابرهای رنگارنگ کمک می کند.

منبع: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده