پرواز جونو از فراز لکه سرخ مشتری

  • زمان : ۱۳۹۶/۴/۲۲،‏ ۱۳:۳۸
  • نمایش : ۱٬۱۱۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تصویر فضاپیمای جونو از لکه سرخ مشتری، ابر ها و خطوط تیره ای را روی این بیضی بزرگ نشان می دهد. این تصاویر فضاپیمای جونو از بزرگترین سیاره منظومه شمسی در ۱۰ جولای ثبت شده است.  ​​​​​​​عکس: این تصویر با رنگ افزایش یافته توسط جیسون ماجور از داده های دوربین فضاپیمای جونو ساخته شده است.

در ۱۰ جولای فضاپیمای جونو پرواز نزدیک دیگری را از فراز ابرهای غول گازی مشتری انجام داد. در این پرواز فضاپیما در ارتفاع ۳۵۰۰ کیلومتری ابرهای سیاره حرکت کرد. پس از ۱۱ دقیقه و ۳۳ ثانیه، جونو ۳۹۷۷۱ کیلومتر را پوشش داد تا دقیقا بالای لکه سرخ مشتری قرار بگیرد. فضاپیمای جونو در ارتفاع ۹۰۰۰ کیلومتری برفراز این ویژگی شگفت انگیز مشتری پرواز کرد. 

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از موسسه جنوب غربی سن آنتونیو می گوید: «ستاره شناسان برای صد ها سال لکه سرخ مشتری را رصد می کردند و نظریاتی درباره آن مطرح می کردند. اکنون ما بهترین و نزدیک ترین تصویر از این طوفان عظیم را داریم. تجزیه و تحلیل داده های دوربین جونو و سایر ۸ ابزار دیگر آن برای درک گذشته حال و آینده این لکه مدتی طول می کشد. 

دانشمندان تصاویر خام را از فضاپیما دریافت می کنند تا بعد از پردازش جزییات بیشتری آشکار شود. این تصاویر در آدرس زیر در دسترس است:

https://www.missionjuno.swri.edu/junocam/processing

با توجه به اندازه گیری که در ۳ آوریل ۲۰۱۷ انجام شد، قطر لکه سرخ مشتری 16,350 کیلومتر است، یعنی ۱.۳ برابر زمین. این طوفان اولین بار در سال ۱۸۳۰ رصد شد و احتمالا از ۳۵۰ سال قبل وجود داشته است. به نظر می رسد اندازه این طوفان کوچکتر شده است. 


تصویر ساخت شده توسط کوین گیل از داده های فضاپیمای جونو

در طول پرواز نزدیک جونو همه ابزار ها و دوربین آن مشغول کار بودند و داده های جمع آوری شده به زمین رسیده است. پرواز نزدیک بعدی جونو در ۱ سپتامبر انجام می شود. 

جونو در ۵ آگوست ۲۰۱۱ از کیپ کارناوال فلوریدا به فضا پرتاب شد. این فضاپیما در طول ماموریت خود پرواز های نزدیکی را از فراز ابرهای مشتری انجام می دهد تا اطلاعات کاملی از ابرها، واکنش های درونی سیاره و شفق های آن بدست آورد. 

تصویری که از طوفان کامل می بینید ترکیب هنر و علم است. با استفاده از داده های فضاپیمای ویجر، گالیله، افق های نو، هابل و حالا جونو ما ترکیبات و تحول بکه سرخ مشتری را بهتر می شناسیم.  

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده