سفر به تخت سلیمان با رویای تماشای کهکشان

  • زمان : ۱۳۹۶/۴/۸،‏ ۱۵:۲۱
  • نمایش : ۱٬۸۲۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ششمین سفر گروه کافه آسترو با همکاری گروه طبیعت گردی یادمان در تخت سلیمان برگزار شد. در این سفر علاوه بر رصد آسمان شب، از مناطق تاریخی نیز بازدید شد.

صبح روز ۵ تیر ۹۶ با گروهی۴۰ نفره همسفر شدیم تا به جستجو در تاریخ بپردازیم و شبی تا صبح راه کهکشان را رصد کنیم. 

سفر خود را از تهران آغاز کردیم و به سمت تخت سلیمان در نزدیکی تکاب، آذربایجان غربی، رفتیم. پیش از رسیدن به منطقه تخت سلیمان و روستای نصرت آباد، در محل غار کرفتو، در استان کردستان توقف کردیم. این غار که در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر دیواندره قرار دارد، یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته. در ادامه عکس هایی از این غار زیبا و جالب را می بینید. 



غار کرفتو

غار کرفتو

پس گشت در غار کرفتو به سمت تخت سلیمان حرکت کردیم و حدود ساعت ۸:۳۰ شب به محل اقامت خود در روستای نصرت آباد رسیدیم. مسافران پس از استراحت و صرف شام کنار هم جمع شدند تا به داستانی از آسمان شب گوش دهند. کارشناس نجومی برنامه برای علاقمندان از داستان کیهان گفت، از جایگاه زمین و منظومه شمسی در کهکشان و کهکشان در کیهان.

پس از آشنایی کوتاهی با علم نجوم رصدگران به همراه تلسکوپ و سایر وسایل با وسیله نقلیه محلی به سمت محل رصدی در خارج از روستا حرکت کردند. رصد آسمان در شبی صاف و زیر آسمانی پر ستاره شروع شد. 

رصد با توضیحاتی درباره صورفلکی، کره سماوی و حرکت ظاهری ستاره ها آغاز شد و سپس با کار با تلسکوپ و رصد سیارات و چند جرم ادامه پیدا کرد. در بخش دیگری از برنامه عکس هایی با دوربین عکاسی گرفته شد و همزمان با آشنایی با دوربین بعضی از علاقمندان هم در کنار کهکشان راه شیری عکس هایی گرفتند. در ادامه تصاویری از این شب رصدی را می بینید. 


کهکشان راه شیری، عکاس: مائده فرهوش، Canon 700D , 11 mm , f/2.8 , 20sec , Iso 1600


رصدگر و کهکشان، عکاس: مائده فرهوش، Canon 700D , 11 mm , f/2.8 , 20sec , Iso 1600


کمپ زیر آسمانی با هزاران ستاره، عکاس: مائده فرهوش، Canon 700D , 11 mm , f/2.8 , 20sec , Iso 1600


طلوع سیاره زهره، عکاس: مائده فرهوش، Canon 700D , 11 mm , f/2.8 , 20sec , Iso 1600


تلسکوپ و سیاره زهره

رصد تا زمان روشن شدن آسمان ادامه پیدا کرد و سپس برای تماشای طلوع خورشید همگی به سمت زندان دیو حرکت کردیم. زندان دیو یا زندان سلیمان نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی است که در غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچهٔ آن به وجود آمده‌است. 


طلوع خورشید و زندان دیو

پس از بازگشت به محل اقامت، استراحت و صبحانه، به سمت منطقه تاریخی تخت سلیمان حرکت کردیم. بازدید از این منطقه تاریخی آخرین بخش گشت در این سفر بود.


تخت سلیمان


همسفران تخت سلیمان

پس از صرف ناهار، همسفران تخت سلیمان، خانه روستایی را به سمت تهران ترک کردند و سه شنبه ۶ تیر به مبدا مسیر بازگشتند.

کارشناسان نجومی این برنامه: مائده فرهوش، نیلوفر رجا

عکس های بالا از: مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده