باقی مانده ی خوشه های کروی قدیمی در قلب کهکشان راه شیری پیدا شد​​​​​​​

ستارگان قدیمی ، از نوع ستارگان شلیاقی RR برای اولین بار، توسط تلسکوپ ویستا،مادون قرمز ESO ، در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند، ستارگان شلیاقی RR در گروهی از ستارگان قدیمی با عمر بیش از ده میلیارد سال قرار دارند کشف آنها در مرکز کهکشان راه شیری از ادغام خوشه های ستاره ای اولیه است.

حتی ممکن است از بازمانده ی قدیمی ترین و عظیم ترین خوشه از کل کهکشان راه شیری،باقی مانده باشد.

یک تیم که توسط دانته مینیتی (دانشگاه آندرس بلو،سانتیگو،شیلی) و رودریگو کنترراس راموس (موسسهAstrofisica Milenio سانتیگو شیلی) رهبری می شد از مشاهدات تلسکوپ ویستا مادون قرمزبه عنوان قسمتی از متغییرهای  Via Lactea ESO Survey با دقت به بررسی مرکز کهکشان راه شیری پرداختند.با مشاهده نور مادون قرمز که گرد و غبار کیهانی را نسبت به نور مریی تحت تاثیر قرار می داد و بهره برداری از شرایط بسیار عالی در رصد خانه پانارال  ESO،تیم قادر بود تا نمای واضح تری از منطقه نسبت به قبل بدست آورد.آنها دو جین از ستارگان شلیاقی RR را در مرکز کهکشان راه شیری که قبلا ناشناخته بود را شناسایی کردند.

کهکشان راه شیری ما دارای یک مرکز پر جمعیت_یک ویژگی رایج در بسیاری از کهکشان ها_است،اما در بررسی عمق به اندازه کافی منحصر به فرد است.کشف ستاره شلیاقی RR شواهد قانع کننده ای برای تصمیم گیری بر سر دو نظریه ی که چگونگی شکل گیری مرکز(هسته) کهکشان راه شیری را توجیه می کند، به همراه داشت.

این نور قابل مشاهده با میدان دید پهن، ابرهای ستاره ای با شکوهی درصورت فلکی قوس (کماندار)،درمرکز کهکشان راه شیری ما،را نشان می دهد.کل تصویر با تعداد زیادی از ستاره پر شده است_ اما به مراتب، بیشترآنها پشت ابرهایی از گردو غبار پنهان شده اند که فقط با مادون قرمزمشخص می شوند.این نما از عکس در نور قرمز و آبی تشکیل شده است و بخشی ازبررسی Sky Survey2  را شکل می دهد.میدان دید تقریبا 3.5 در 3.6 درجه است

ستارگان شلیاقی RR معمولا در خوشه ی کروی یافت می شوند . آنها ستارگان متغییر هستند و درخشش هرستاره شلیاقی RR به طور منظم نوسان می کنند. منجمان می توانند با مشاهده طول هر دوره روشنایی و تاریکی ستاره شلیاقی RR و همچنین اندازه گیری درخشش ستاره ، فواصل آن را محاسبه کنند.

متاسفانه ، این فاصله شاخص که ستارگان درخشان تر وجوان تر را تحت الشعاع قرار می دهد در برخی مناطق توسط گرد و غبار پنهان شده اند،محل ستاره شلیاقی RR درست در قلب کهکشان راه شیری،جایی بسیار شلوغ، غیر ممکن بود تا زمانی که  VVV Survey با استفاده از مادون قرمز انجام شد،با این حال تیمی که وظیفه مشخص کردن مکان این ستاره درقسمت پر ازدحام کهکشان راه شیری را دارد این کار را دلهره آور توصیف می کنند.

تیم، با شناسایی دو جین ستاره شلیاقی RR،کشف کردند این ستارگان  باقی مانده ای از خوشه های کروی قدیمی هستند که در قسمت متورم کهکشان راه شیری پراکنده شده اند

رودریگو کنترراس راموس گفت : کشف ستارگان شلیاقی RR در مرکز کهکشان راه شیری پیامدهای مهمی برای شکل گیری هسته ی کهکشانی دارد.شواهد نشان می دهد که قسمت متورم (برآمدگی یا مرکز) کهکشان از ادغام چند خوشه ی کروی تشکیل شده است.

این نظریه که تورم کهکشانی (هسته کهکشانی) از ادغام خوشه های کروی شکل گرفته اند با نظریه ی شکل گیری هسته ی کهکشانی توسط رشد پیوسته سریع گاز، در رقابت است.کشف ستاره های شلیاقی RR _که تقریبا همیشه در خوشه های کروی یافت می شوند_ شواهد بسیار قوی برای شکل گیری هسته کهکشان از ادغام این خوشه هاست.هسته های کهکشانی دیگر هم ممکن است با این شیوه شکل گرفته باشند

نه تنها این ستاره شواهد قوی برای یک نظریه مهم از تکامل کهکشان را دارد بلکه بیش از ده میلیارد سن دارد و ممکن است بازمانده ای از عظیم ترین و قدیمی ترین خوشه ستاره ای باشد

این تحقیق در Astrophysical Journal letters منتشر شد.

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده