حلقه غول پیکر به دور سیاره فراخورشیدی

تصویرخیالی از سیستم حلقه ای فراخورشیدی که به دور یک فراغول جوان و یا کوتوله قهوه ای J1407b می چرخد.حلقه ها گرفتگی ستاره ی جوان شبه خورشیدیJ1407 را نشان می دهند همانطور که در اوایل2007 آشکار شده است.

محققان از ژاپن و هلند که قبلا در اکتشاف سیاره فراخورشیدی با حلقه های غول پیکر همراه بودند،اکنون محاسبه کرده اند که حلقه های غول پیکر ممکن است بیشتر از 100000سال قدمت داشته .

استون رایدر (Steven Rieder) و متئو کنورتی (Matthew Kenworthy، دانشگاهLeiden هلند) ستاره ی J1407 را مورد مطالعه قرار دادند. این ستاره ی جوان شبه خورشیدی یک سری گرفتگی های عجیبی را در2007 نشان داده است. محققان توضیحی در سال2015ارائه دادند: باید یک سیاره با سیستم حلقه ای غول پیکر وجود داشته باشد که به دور این ستاره می چرخد. حلقه ها احتمالا صد برابر بزرگ تر از حلقه های زحل هستند.

در سال2016محققان شبیه سازی هایی برای تست پایداری طولانی مدت این حلقه های بسیار عظیم انجام دادند.قبل از این شبیه سازی ها، شک هایی در مورد این فرضیه وجود داشت. این فرضیه بیان می کند که این سیاره فراخورشیدی در یک مدار بسیار عجیب و گریزنده از مرکز می چرخد. گاهی سیاره به خورشید نزدیک می شود و اثر گرانشی ستاره می تواند حلقه ها را به هم بزند.

اکنون شبیه سازی ها نشان می دهند که سیستم پایدار است و می تواند برای بیشتر از 10000چرخش در 11سال باقی بماند.بنابر نوشته های نویسندهSteven Rieder یک فرض وجود دارد:"سیستم تنها وقتی پایدار است که حلقه ها در جهت مخالف چرخش سیاره به دور ستاره بچرخند."

حلقه هایی که در این حالت می چرخند(حلقه های برگشت کننده) رایج نیستند.بنابراین محققان گمان می کنند ممکن است فاجعه وجود داشته باشد که باعث چرخش حلقه ها (و حتی سیاره) به روش دیگر بشود.

Rieder:"این بعید است که حلقه های عظیم در جهت مخالف بچرخند.اما اکنون ما محاسبه کرده ایم که یک سیستم نرمال حلقه ای نمی تواند باقی بماند."

گرفتگی های ستاره می تواند همچنان توسط شی شناور آزاد ایجاد شده باشد.Rieder می گوید:"شانس این خیلی کم است.همچنین سرعتی که در رصد های گذشته اندازه گیری شد ممکن است درست نباشد.اما این خیلی عجیب خواهد بود چون اندازه گیری ها بسیار دقیق بوده اند."

در پژوهش های آینده، ستاره شناسان می خواهند تحقیق کنند که ساختار حلقه های زحل چگونه است و در طی زمان چگونه تغییر خواهد کرد.

Astronomynow.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده