پیشنهاد های رصدی فروردین ماه

در قسمت پیشنهادهای رصدی به معرفی موقعیت های رصدی در ماه جاری می‌پردازیم که در چهار گروه خورشید، ماه، سیارات و اجرام آسمانی آماده شده‌اند در ابتدا به وضعیت آب و هوای نجومی هفته می‌پردازیم.

آب و هوای نجومی:

            در ماه فرودین امسال، آب و هوایی، نیمه آفتابی را شاهد هستیم، مناطق کویری و مرکزی کشور شرایط مناسبی برای رصد دارا هستند و فرصت رصد آسمان شب را به دوست‌داران ستارگان می‌دهد.  

خورشید:

اعتدال بهاره به زمانی گفته می‌شود که خورشید به ارتفاع تعادلی خود در آسمان باز می‌گردد (فاصله ی سمت‌الراسی، برابر با عرض جغرافیایی ناظر می‌شود) و خورشید در آن مرحله از دوره ی سالانه‌ی خود قرار می گیرد که سبب می‌شود طول روز از شب پیشی بگیرد. جابجایی خورشید نسبت به ستارگان، باعث پدیدار شدن صورت فلکی‌های تابستانی می‌شود.

ماه:

در یازدهم فروردین، ماه کامل می‌شود و بیست و هفتم شاهد ماه نو هستیم. با توجه به مزاحمت نور ماه، بهترین زمان برای رصد ستارگان اوایل و اواخر فروردین می‌باشد.

سیارات:

      عطارد: نزدیک خورشید می‌باشد و دیده نمی‌شود.

     زهره: بعد از غروب خورشید در سمت غربی آسمان قابل رصد می‌باشد.

      مریخ: از چند ساعت قبل از طلوع خورشید تا لحظه ی طلوع در سمت شرقی آسمان دیده می‌شود.

     زحل: در نزدیکی مریخ می‌باشد و برای تمیز دادن آن از مریخ به رنگ سرخ مریخ توجه کنید.

     مشتری: از نیمه‌های شب تا ط،وع، در سمت جنوب شرقی آسمان قابل رصد می‌باشد.

    نکته: برای تشخیص سیارات از ستارگان می‌بایست به چشمک زدن یا نزدن آنها توجه کنید. سیارات به علت داشتن قطر ظاهری چشمک نمی‌زنند.

اجرام آسمانی:

            در بخش اجرام آسمانی، با توجه به معیارهای نور و ارتفاع، به معرفی چند جرم منتخب ماه و زمان مناسب رصد آن‌ها می‌پردازیم.

    خوشه‌ی کهکشانی ویرگو واقع در صورت فلکی ویرگو که رصد آن نیاز به تلسکوپ دارد، در ماه فروردین در ارتفاع مناسبی در سمت جنوبی آسمان است.

 

خوشه کهکشانی ویرگو

    

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده