اگر پیامی از موجودات فضایی دریافت کنیم، آیا باید آن پیام را بدون خواندن پاک کنیم؟

تقریبا از نیم قرن گذشته، ستاره شناس، فرانک دِرِک پروژه "اٌزما" را به عنوان اولین برآورد سیستماتیک SETI در مرکز بین المللی رادیویی مطالعات نجومی در گرین بنک واقع در قسمت غربی ویرجینیا پیش می برد. از همان زمان محققان برآوردها و پروژه های زیادی را به منظور یافتن مفاهیم و اثرات تکنولوژی های پیشرفته یا همان "techno signature" هدایت کرده اند.

به عنوان مثال می توان به مدارکی که از بررسی زندگی های پیشرفته ی تکنولوژیکی به دست آمده است، مانند ارتباطات یا مخابرات رادیویی اشاره کرد.

به بیان ساده تر اگر در حال حاضر بشر پیامی از تمدن های ماورای این کره ی خاکی دریافت کند، این اتفاق به عنوان بزرگ ترین رویداد درتمدن معاصر شناخته خواهد شد. اما بر اساس مطالعات اخیر دریافت چنین پیامی، ریسک بزرگی برای بشر محسوب می شود. با کنار هم قرار دادن چندین امکان همراه با جزئیات، می توان مشاهده کرد که چگونه بشریت از خود در برابر رویدادهای مخرب و ویروس ها حفاظت می کند.

این مطالعات با عنوان "ارتباطات بین ستاره ای IX، پاک سازی پیام ها امکان پذیر است" اخیرا به صورت آنلاین منتشر شده است. هدایت این تحقیقات را مایکل هیپک، دانشمند مستقل از مرکز مشاهدات سون برگ در آلمان و جان جی. لرند، استاد دانشگاه هاوایی با گروه فیزیک انرژی های بالای دانشگاه هاوایی برعهده دارند. این دو دانشمند به همراه هم، تعدادی از نتیجه گیری های پیشین در مورد SETI  و مواردی که بیشتر قابل بررسی بودند را مورد آزمایش قرار دادند.

https://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2009/09/drake-frank-at-board-540px.jpg

فرانک درک، در حال نوشتن معادله معروف خود بر روی وایت برد

منبع:  SETI.org

اگر عادلانه به این قضیه نگاه کنیم، این مفهوم که تمدن ماورای کره ی خاکی تهدیدی برای بشریت محسوب شود، ماجرای تازه ای در عرصه ی علم محسوب نمی شود. قرن ها دانشمندان با این مسئله مانند یک امکان مستقل برخورد می کردند و ریسک های آن را بسیار بیشتر از سودهای آن برای بشریت در نظر می گرفتند. در نتیجه برخی از نظریات، این پیشنهاد را مطرح می کردند که در کل، بشریت نباید وارد مسئله ی SETI  شود یا به بیان دیگر باید اندازه گیری هایی برای پنهان کردن سیاره مان از بیگانگان در نظر بگیریم.

همان طور که پروفسور لرند امروز از طرق ایمیل به جهانیان گفت، هرگز توافقی میان محققان SETI  مبنی بر اینکه آیا ETI  ثمر بخش هست یا نه، صورت نگرفته است:

"در کل دلیل متقاعد کننده ای برای سودبخش فرض کردن  وجود ندارد. (به عنوان مثال اینکه ETI  بر اساس تجاربی که از بررسی تمدن باستانی شان به دست آمده است هوشیار و نرم خو هستند). من چیزی که از تاریخ خودمان می دانیم را متقاعد کننده تر می دانم... آیا در جایی جامعه ای وجود دارد که تجربه ی خوبی پس از مواجهه با مهاجم پیشرفته تکنولوژیکی داشته باشد؟ البته که آن هم به همان راه خواهد رفت اما گاهی اوقات به فیلم هایی که در مورد بیگانگان فضایی ساخته شده است فکر می کنم ... به نظر من ایده ی قابل قبولی به نظر می رسد."

به علاوه، فرض کردن اینکه پیام بیگانگان فضایی تهدیدی برای بشریت محسوب می شود در حال حاضر عملی کاربردی است. اندازه ی خالص عالم و محدودیت هایی که توسط نسبیت خاص اینشتین به جهان داده شده است، بیان می دارد که همیشه ارسال پیام های مخرب برای از بین بردن یک تمدن در مقایسه با ناوگان تهاجمی به صرفه تر و آسان تر است. در نتیجه هیپک و لرند توصیه می کنند که سیگنال های SETI قبل از انجام هر گونه عملی باید آزمایش و یا از آلودگی مبرا شوند.

تلسکوپ Arecibo Radio در پورتو ریکو که پایگاه سرور مایکروویو با وضوح بالای ناسا بود، تحقیقی در مورد پیام های رادیویی فرازمینی انجام داد. منبع: US NSF

در باب این که چگونه یک سیگنال SETI می تواند تهدید کننده باشد ،محققان احتمالات زیادی را برشمردند. فراتر از این احتمال که یک پیام ممکن است حامل اطلاعاتی باشد که منجر به حمله یا رفتاری خود تخریب شود، همیشه این احتمال وجود دارد که ویروس ها یا برخی ابزار فنی جاسازی شده در آنها وجود داشته باشد. (به عنوان مثال فرمت کردن می تواند باعث تخریب اطلاعات کامپیوتر شود.)

همچنین دانشمندان این نکته را یادآور می شوند که هنگامی که پیامی به SETI می آید، یکی از عوارض عمده آن، این حقیقت است که هیچ پیغامی تنها در یک مکان دریافت نمی شود. (بنابراین مهار آنها ممکن است دشوار باشد.)  "بیانیه ی قوانین مربوط به فعالیت ها به دنبال کشف اطلاعات فرازمینی" توسط آکادمی بین المللی منجمان در سال 1989 منتشر شد و در سال 2010 بازنویسی شد.

مقاله ی 6 از این بیانیه به شرح زیر است:

"این کشف باید بررسی و نظارت شود و هر گونه عواملی که بر شواهدی از اطلاعات فرازمینی اثر می گذارند، باید به طور دائمی ضبط و ذخیره شوند تا در حد امکان عملی و قابل اجرا باشد به گونه ای که برای تجزیه و تحلیل و تفسیر بیشتر در دسترس قرار گیرد. این مدارک ضبط شده باید در دسترس مؤسسه های بین المللی که در بالا ذکر شد برای تجزیه و تحلیل دقیق تر و بررسی بیشتر در دسترس قرار بگیرند."

https://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2012/05/Voyager-Golden-Record.jpg

ویاگر که از یک ضبط طلایی تشکیل شده است، شامل صداها و تصاویر ضبط شده از زندگی زمینی است. منبع: ناسا

بنابراین یک پیام که تأیید شده است که از ETI منشأ گرفته، قبل از آن که در طبیعت تهدید کننده باشد، باید بیشتر مورد دسترسی محققان و دانشمندان قرار بگیرد. حتی اگر تنها یک گیرنده وجود داشته باشد و آن ها سعی کنند آن را تحت مهر و موم اصلی خود حفظ کنند، این احتمال وجود دارد که احزاب دیگر از مدتی قبل راهی برای دسترسی به آن پیدا کرده باشند. سؤالی که طبیعتا مطرح خواهد شد این است که چه کاری می شود انجام داد. یکی از احتمالاتی که توسط هایپک و لرند مطرح شده است این است که یک روش آنالوگ برای تفسیر این پیام ها در نظر بگیریم  که به عنوان مثال در چالش SETI Decrypt 2017 از آن استفاده شد. این چالش که توسط رنه هلر از مؤسسه ماکس پلانک آلمان برای تحقیقات سیستم خورشیدی منتشر شد، شامل یک توالی از حدود دو میلیون رقم دودویی و اطلاعات مربوط به آن در شبکه های اجتماعی بود. علاوه بر این که یک تجربه ی جذاب است که به صورت عمومی به مردم، چگونگی کارکرد و مفهوم تحقیق SETI  را نشان می دهد، چالشی نیز به هنگام پاسخ دادن به سؤالات اساسی مربوط به ارتباط برقرار کردن با یکETI  ایجاد می شود. مهمترین این موارد این بود که آیا بشریت می تواند پیامی از تمدن بیگانه را درک کند یا خیر و چگونه می توانیم پیامی را قابل فهم کنیم (اگر اولین پیام را ارسال کردیم). همانطور که آنان می گویند:

"به عنوان مثال پیامی از طرف «چالش SETI Decrypt» (هلر 2017) جریانی از بیت های 1902341 بود که محصولی از اعداد اولیه بودند. مانند پیام Arecibo ( کارکنان مرکز یونوسفر ملی نجوم 1975) و "تماس های کیهانی" Evatoria، این بیت ها نشان دهنده ی نقشه ی پیکسل سیاه/سفید یا X/Y یک تصویر است. هنگامی که این قضیه مفهوم شد، تجزیه و تحلیل های بیشتر، خارج از خط و با چاپ بر روی کاغذ انجام شدند. پس آن هر آسیبی می تواند از طرف مفهوم آن پیام باشد، نه ویروس ها یا ابزار فنی جاسازی شده در آن."

https://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2017/06/wowsignal-580x327.jpg

فوق العاده است! سیگنالی که با نام “6EQUJ5”. معرفی شده است .

منبع: مشاهدات رادیویی Big Ear / NAAPO

اگرچه ازآنجایی که پیام ها از کدهای پیچیده یا حتی یک AI مستقل ساخته می شوند، نیاز به رایانه های پیچیده احتمالا اجتناب ناپذیر است. در این مورد، نویسندگان توصیه های دیگری را در نظر دارند که شامل استفاده از دستگاه های قرنطینه برای تجزیه و تحلیل پیام هاست؛ یعنی پیامی در زندان. متأسفانه آنها این موضوع را که هیچ زندانی 100 درصد مؤثر نیست تصدیق می کنند و این نظریه احتمالا به شکست منجر خواهد شد.

دانشمندان بیان می دارند: "این سناریو شبیه جعبه اوراکل AI یا جعبه  AI، یک سیستم کامپیوتری ایزوله است که احتمالا AI خطرناک، تنها به وسیله کانال های ارتباطی مینیمالیست زندانی است. "به گفته ی آنها "تحقیقات کنونی نشان می دهد که حتی جعبه هایی که به خوبی طراحی شده اند بی فایده هستند و یک هوش مصنوعی هوشمند، توانایی متقاعد کردن یا فریب نگهبانان انسانی را داراست."

در نهایت به نظر می رسد که تنها راه حل واقعی، حفظ نگرش هوشیارانه است و باید اطمینان حاصل شود که هر پیامی که ما ارسال می کنیم، در حد مطلوب و بی خطر باشد. همانطور که هیپک به طور خلاصه افزود: "من فکر می کنم این احتمال وجود دارد که محتوای یک پیام مثبت باشد، اما شما نمی توانید مطمئن باشید. آیا 99 درصد شانس مرگ و میر برای درمان همه بیماری ها وجود دارد؟ یک نتیجه گیری از مقاله ما این است که چگونه پیام خود را طراحی کنیم در صورتی که تصمیم به فرستادن آن داشته باشیم: پیام را با زبان ساده بفرست، کدهای پیچیده کامپیوتری نیاز نیست."

اساسا وقتی که به جستجوی اطلاعات فرا زمینی می پردازیم، قوانین ایمنی اینترنت ممکن است اعمال شوند. اگر ما شروع به دریافت پیام ها کنیم، نباید به کسانی که دارای پیوست های بزرگ اند و هرگونه اطلاعات مشکوک را به پوشه اسپم ما ارسال می کنند اعتماد کنیم و اگر یک فرستنده قول درمان همه بیماری های شناخته شده را می دهد و یا ادعا می کند که پادشاه آندرومدا نیاز به پول نقد دارد، باید فقط آن را حذف کنید!

منبع: www.universetoday.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده