سیاره ی مریخ، گویی زنگ زده در آسمان شب

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۶،‏ ۱۷:۴۲
  • نمایش : ۲٬۲۵۶ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
خلاصه سیاره ای که نام خود را از خدای جنگ رم گرفته است. سیاره ای که کلید آینده و گذشته ی ما در دست اوست.
زمانی حدود 4.5 میلیارد سال پیش منظومه ی ما از یک ابرنواختر متولد شد. و ذرات گرد و غبار در گرد هم آمدند و سیارات ایجاد شدند. (توضیحی بسیار مختصر)

سیاره ی مریخ از یک گوی آهنی مذاب با میدان مغناطیسی قوی به وجود آمد. این میدان مانند یک محافظ در برابر تشعشات مضر ناشی از خورشید از مریخ محافظ می کرد. اما در نهایت مریخ آرام آرام سپر محافظی خود را از دست داد و سیاره شروع کرد به سرد شدن. اکنون سیاره مریخ جایی ست شبیه صحرای جنوب کالیفرنیا، منطقه ای خشک و سرد و پر از اکسید آهن. سرخی سیاره ی مریخ به علت وجود اکسید آهن می باشد. اتمسفر مریخ از دی اکسید کربن تشکیل شده است.

بلند ترین قله ی شناخته شده در منظومه ی شمسی بر روی این سیاره قرار دارد با ارتفاع 24 کیلومتر به نام Olympus Mons.

سیاره ی مریخ چهارمین سیاره از خورشید می باشد. این سیاره تنها نصف زمین است. فاصله ی زمین تا مریخ هیچ گاه کمتر از 54706000 کیلومتر نخواهد بود.

حرکت مریخ در آسمان شب مانند ستارگان نیست و اندکی عجیب است. طوری که انگار گاهی در آسمان به عقب بر می گردد. حرکت عجیب این سیاره از سال 1514 میلادی توسط کوپرنیک مورد توجه قرار گرفت. حرکت ظاهری و عجیب این سیاره در آسمان به علت مدار بیضی این سیاره می باشد. این در حالیست که مدار زمین تقریبن دایره شکل است و حرکت ظاهری این سیاره در آسمان زمین عجیب به نظر می رسد.

دانشمندان عقیده دارند که زمانی این سیاره آنقدر گرم بوده است که آب به صورت مایع بر روی آن جاری بوده است و این به علت خطوطی ست که بر روی سطح این سیاره دیده می شود. اما اکنون سطح این سیاره خشک و سرد است و فقط قطبین آن حاوی یخ خشک است یا همان دی اکسید آهن. دانشمندان می پندارند ممکن است زیراکلاهک های قطبین مریخ آب به صورت منجمد قرار داشته باشد.

تا کنون مریخ نورد ها و مریخ گرد ها زیادی به سمت مریخ پرتاب شده است اما هیچ کدام از آنان ردی از آب در آن نیافته اند. اما مریخ نورد کنجکاوی همچنان بر روی مریخ به دنبال آب می گردد.

می توانید تمام اخبار پیرامون این [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/index.php?storytopic=4]مریخ نورد [/url]را در سایت ما دنبال کنید. برای رفتن به این صفحه [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/index.php?storytopic=4]کلیک[/url] کنید.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده