سیاره ی زحل، ارباب حلقه ها

  • زمان : ۱۳۹۳/۳/۱۱،‏ ۲۱:۲۹
  • نمایش : ۳٬۴۷۶ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
سیاره ی زحل (کیوان) ششمین سیاره ی منظومه ی شمسی می باشد. این سیاره به حلقه های زیبایش معروف است.
سیاره ی زحل اگرچه از درون تلسکوپ آرام به نظر می رسد اما درون آن غوغایست از طوفان ها و رعد برق ها بسیار شدید. طوفان هایی که گاهی از کل ایالات آمریکا بزرگ تر است و آذرخش هایی که می توانند تا یک میلیون برابر آذرخش های زمینی باشد.
بی شک شما نمی توانی بر روی زحل قدم بزنید زیرا این سیاره از گاز تشکیل شده است و سطحی برای قدم زدن بر روی آن وجود ندارد. این سیاره بسیار سرد و منجمد است و چگالی بسیار کمی دارد. چگالی آن از آب نیز کمتر است، یعنی اگر دریایی بسیار بزرگی داشتیم که زحل در آن جا می شد بی شک این سیاره بر روی آب شناور می ماند. زحل تنها سیاره ی منظومه ی شمسی است که چگالی آن از آب کمتر است. در نتیجه ی این چگالی کم اگر شما به زحل سفر کنید، در آنجا وزن کمتری خواهید داشت.
این سیاره از نظر بزرگی دومین سیاره ی منظومه ی شمسی است و می توان آن را غولی از گاز هیدروژن و هلیوم تصور کرد. این سیاره 750 بار از زمین بزرگتر است و هر شبانروز آن معادل 10.6 شبانروز زمینی ست. هر سال آن معادل 29.5 سال زمینی است.
این سیاره دارای 48 قمر نامگذاری شده است که روز به روز به این قمر ها اضافه می شود و عمر آن حدودا 2 میلیارد سال پیش بینی می شود.
[color=99FF00]حلقه های زحل[/color]
این حلقه های زیبا از تکه های سنگ و یخ ایجاد شده اند که با سرعت 32 تا 62 هزار کیلومتر بر ساعت به دور زحل می گردند. قطر این حلقه ها 278هزار کیلومتر می باشد که برابر با قرار دادن 21 زمین در کنار هم است. این در حالی ست که ارتفاع آن فقط تنها 19 متر می باشد.
اولین کسی که این حلقه ها را مشاهده کرد گالیله بود که با تلکسوپ معروف خود توانست زحل را رصد کند و حلقه های آن را ببیند.
دانشمندان حلقه های زحل را از A تا J نامگذاری کردند زیرا حلقه ی زحل همگن نیست و دارای قسمت های مختلف با خصوصیت خاص خود است.
عمر این حلقه های زیبا 100 میلیون سال تخمین زده شده است به این معنی که این حلقه ها در هنگام پیدایش زحل وجود نداشتند.
دانشمندان براین باورند که پیدایش این حلقه ها به علت برخورد یخ ها و ذره ای فضایی باهم است که در نتیجه ی آن این ذرات باردار شده و در میدان مغناطیسی زحل به دام افتاده اند. لازم بذکر است که تمام سیارات گازی دارای حلقه می باشند. توجه خاص به حلقه های زحل نسبت به دیگر سیارات به علت گستردگی حلقه ی آن می باشد.
[color=99FF33]طوفان شش ضلعی زحل[/color]
از عجیب ترین وقایع موجود در زحل طوفان شش ضلعی قطب شمال آن است. این طوفان به قدری بزرگ است که می تواند 4 زمین را در خور جای دهد و ارتفاع آن تا 100 کیلومتر می رسد. دانشمندان تاکنون برای شش ضلغی بودن این طوفان نتوانسته اند دلیل موجهه ای بیابند. برا اطلاعات بیشتر در مورد این طوغان با لینک زیر مراجعه کنید.
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=173]تصویر شگفت انگیز کاسینی از گرداب شش ضلعی زحل[/url]


[color=99FF66]تاثیر زحل بر تمدن های بشری[/color]
زحل از 700 سال پیش از میلاد مورد توجه تمدن های بشری بوده است.
از زمان آشوری ها به آن توجه می کردند تا صدها سال بعد که یونانیان آن را کرونوس (پدر زنوس) نامیدند. به معنی خدای محصول و درو که به احتمال زیاد به علت دیده شدن آن در فصل درو بوده است.
رومی ها نیز آن را ساترنوس یا خدای برکت و کشاورزی نامیدند و به همین خاطر است که آن را Saturn می نامیم و اولین روز هفته به نام آن نهاده شده است: Saturday


لینک های مرتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=224]هلال زحل[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=220]گرد و خاک حلقه ی D[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=212]چهار قمر زحل در یک عکس[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده