جهان سریعتر از آنچه انتظار می رود در حال گسترش است

  • زمان : ۱۳۹۵/۳/۱۷،‏ ۱۷:۴۲
  • نمایش : ۲٬۳۴۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
آدم ریس از موسسه علوم تلسکوپ فضایی و دانشگاه جانز هاپکینز بالتیمور ایالات متحده توضیح می دهد:«این یافته شگفت انگیز ممکن است سر نخ مهمی برای درک آن قسمت مرموز از جهان باشد که ۹۵٪ از همه چیز را تشکیل می دهد و نوری منتشر نمی کند مثل انرژی تاریک، ماده تاریک و تابش تاریک.»

ستاره شناسان از تلسکوپ فضایی هابل برای اندازه گیری دقیقتر فواصل ستاره هایی در ۱۹ کهکشان استفاده کردند. آنها دریافتند جهان هم اکنون سریعتر از نرخ اندازه گیری شده که بعد از انفجار بیگ بنگ بدست آمده در حال گسترش است. در صورت تایید، این تناقض آشکار ممکن است سرنخ مهمی برای درک ۳ جزء گریزان جهان باشد: ماده تاریک، انرژی تاریک و نوترینو.
گروهی از ستاره شناسان به رهبری آدم ریس، برنده جایزه نوبل، و با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل کشف کردند که جهان ۵٪  تا ۱۰٪ سریعتر از مقدار محاسبه شده قبلی در حال گسترش است. این با مقدار پیش بینی شده از اندازه گیری جهان نوپا در اختلاف آشکار است. یک توضیح احتمالی برای این گسترش سریع غیر منتظره جهان نوع جدیدی از ذرات زیر اتمی است که ممکن است تعادل انرژی را در جهان اولیه تغییر داده است که به اصطلاح تابش تاریک خوانده می شود. 
تیم تحقیقاتی با پالایش اندازه گیری چگونگی گسترش جهان، مقدار عدم قطعیت ثابت هابل را با دقت بی نظیری نسبت به زمان قبل از پرتاب تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۰ به ۲.۴ کاهش داد که مقدار ثابت هابل را به ۷۳.۰۲ کیلومتر در هر مگا پارسک (هر مگاپارسک معادل ۳.۲۶ میلیون سال نوری است) اصلاح کرد.


تصویر بالا که بوسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده یکی از کهکشان های مورد بررسی با نام UGC 9391 می باشد. این کهکشان شامل دو نوع از ستارگان است که ستاره شناسان برای محاسبه فاصله دقیق کهکشان ها استفاده می کنند. 
کلید اندازه گیری ثابت هابل: متغیر های قیفاووسی (با دایره قرمز مشخص شده اند) که در پالس هایی مطابق با روشنایی خود می تپند و کلید دیگر: ابر نواختر نوع Ia (با ضربدر آبی موقعیت ابرنواختر 2003du مشخص شده است).

منبع: dailygalaxy
 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده