میکروب‌ها حتی در فضا به رشد و نمو ادامه می‌دهند

  • زمان : ۱۳۹۷/۱۰/۲۰،‏ ۲۲:۱۰
  • نمایش : ۹۸۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در شرایط سخت ایستگاه بین‌المللی فضایی ‌(ISS) میکروب‌ها چگونه به حیات خود ادامه می‌دهند؟

میکروب‌های ایستگاه فضایی

در شرایط سخت برای ادامه زندگی، جهش‌ ژنتیکی اتفاق می‌افتد. گونه‌ها وقتی با چالش محیط زیست مواجه می‌شوند؛ خود را با گذرزمان و با توجه به شرایط تغییر می‌دهند؛ ژن های مفید دگرگون شده و برای رشد ویژگی‌های جدید، به DNA یکدیگر می پیوندند. این پدیده در فضا نیز تفاوتی‌ ندارد.

مطالعه جدید دانشمندان

میکروب‌هایی در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) کشف شدند که درحال تغییرژنتیکی درپاسخ به شرایط ISS هستند. اما خطری برای فضانوردان نیست، این فقط یک یادآوری  است که سیرتکاملی حتی در خارج از زمین نیز ادامه می‌یابد.

تیم تحقیقاتی، تغییرات ژنتیکی در این میکروب‌ها را کشف کردند‌ که علت آن، فعالیت زیاد میکروب‌ها برای زنده ماندن (ادامه حیات) و واکنش نشان دادن به جو ناملایم در فضاست. درواقع تیم تحقیقاتی پیشنهاد داده‌ است که سازمان بدن موجودات زنده می‌تواند حتی در شرایط ایستگاه فضایی، رشد و نمو کند.

زنده ماندن گونه‌ها

این محققان به مطالعه دو گونه پرداختند: گونه‌های  استافیلوکوک اورئوس و باکتری‌های میله ای باسیلوس سرئوس. استافیلوکوک اورئوس به عنوان عامل بیماری زا برای انسان مشهور است که شامل مرگ پنهانی ام ار اس ای(MRSA) می‌شود.باکتری میله ای سرئوس گونه ای از باکتری است که درخاک زندگی می‌کند و اثرات کمتری برای سلامتی انسان دارد.

در ایستگاه فضایی، این گونه‌ها در  سطوح متفاوتی پیدا می‌شوند؛ مانند میکروب‌های مقاومت انتی‌بیوتیک در سرویس بهداشتی ایستگاه فضایی.

اریکا هارتمن، کسی که مطالعه را انجام داده در ایمیل خود نوشت: « دقیقا مانند فعالیت آن‌ها روی زمین، میکروب‌ها در همه جای ایستگاه فضایی بین المللی وجود دارند.»

برای مثال باکتری‌ها درمحیط‌های گرم پیشرفت می‌کنند. این موضوع در بدن ما (انسان‌ها) دیده‌ می‌شود که محیطی بسیار مناسب برای باکتری‌ها است. اما در محیط سرد در یک ایستگاه فضایی، سازمان بدن موجودات زنده باید تلاش بیشتری برای زنده ماندن بکند. تیم تحقیقاتی کشف کرد که این باکتری‌ها برای رشد و تغذیه خود را با شرایط زندگی درمحیط غیرمعمول ایستگاه فضایی تطبیق می‌دهند.

هارتمن خاطرنشان کرد که این نتایج فقط برای این دو گونه باکتری است و ممکن است که برای گونه‌های دیگر،صحیح نباشد. تیم تحقیقاتی، مطالعه سازمان بدن موجود زنده (در اینجا باکتری) را در ایستگاه فضایی ادامه خواهد داد و همچنین راجع به این تغییرپذیری در ایستگاه فضایی که باعث تغییر سازمان بدن موجودات زنده (باکتری ها) شده، بیشتر تحقیق خواهد کرد.

مطالعه ی میکروب ها در محیط ایستگاه فضایی، میتواند روزی به بقای انسان‌ها در ماموریت فضایی و سفر به مریخ کمک کند. فهمیدن این که باکتری‌ها چگونه درمحیط فضایی عکس‌العمل نشان می‌دهند، برای جلوگیری از عفونت‌های میکروبی، مهم خواهد بود.

هارتمن همچنین گفت:ما در محیطی استریل زندگی نمی کنیم. در فضا هم باکتری ها به موجود بودن(وجود داشتن) درهمه جاهایی که ما میرویم، ادامه خواهند داد، ما واقعا همه جا انها را با خود می بریم. جاهایی مانند مریخ.

 

منبع: astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده