ماهواره تس TESS در مسیر کشف سیارات فراخورشیدی

  • زمان : ۱۳۹۷/۱۰/۲۱،‏ ۱۴:۰۰
  • نمایش : ۱٬۱۴۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
«ماهواره نقشه‌برداری فراخورشیدی گذران» یا همان TESS در سه ماه اول مشاهدات خود سه سیاره فرا خورشیدی تایید شده کشف کرد.

دوربین های حساس این ماموریت ۱۰۰ تغییر کوتاه مدت در نور ستاره‌ها را که بیشتر آن ها مربوط به انفجارهای ستاره‌ای است، در یک ناحیه از آسمان ثبت کرده‌اند. این پالس‌ها شامل شش انفجار ابرنواختری می‌شود که نور آن‌ها حتی قبل از این که توسط تلسکوپ‌های روی زمین دیده شود، توسط TESS دریافت شد .

دستاورد های جدید نشان میدهند که TESS درحال رسیدن به هدف خود در کشف سیارات اطراف ستاره‌های روشن و نزدیک به ما است. منجمان با استفاده از تلسکوپ های زمینی در حال پیگیری مشاهدات خود بر روی بیش از ۲۸۰ کاندید سیاره فرا خورشیدی TESS هستند.

اولین کشف تایید شده، جهانی به نام pi mensae c و با اندازه حدودا دو برابر زمین است. این سیاره ی جدید هر ۶ روز به دور ستاره pi mensae که  در فاصله حدود ۶۰ سال نوری از ما و در جنوب صورت فلکی mensa(کوهمیز) قرار دارد، می چرخد. ستاره درخشان ،pi mensae از نظر جرم و اندازه شبیه خورشید است.


تصویری هنری از pi mensae c

چلسی هانگ، یکی از همکاران جان کارلوس تورس در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و عضو موسسه Kavli برای اخترفیزیک و تحقیقات فضایی در کمبریج میگوید :"شهرت این ستاره قبلا به خاطر این بود که میزبان سیاره‌ای به نام Pi Mensea b است؛ سیاره‌ای که ده برابر مشتری جرم دارد و در مداری بسیار طولانی و دور از ستاره حرکت  می‌کند  .در مقابلُ، سیاره جدید با نام  pi mensae c  مداری دایره‌ای و نزدیک به ستاره دارد و این تفاوتهای مداری می‌تواند ثابت کند که این سیستم چگونه شکل گرفته است‌.

سیاره بعدیLHS 3884b ، سیاره‌ای سنگی با ۱/۳ برابر اندازه ی زمین است که در حدود ۴۹ سال نوری با ما فاصله دارد و در صورت فلکی هندی (indus)  قرار دارد. به این ترتیب در میان نزدیک‌ترین سیارات فرا خورشیدی قرار می‌گیرد .

ستاره ی این منظومه یک ستاره کوتوله سرد از نوع  M در اندازه ی حدود یک پنجم خورشید ما است .با تکمیل مدار  ۱۱ ساعته و نزدیک شدن زیاد سیاره به ستاره‌اش ممکن است قسمتی از سطح سنگی آن در روز تبدیل به استخر‌های گدازه ذوب شده باشد .


نمایی هنری از سیاره LHS 3884b

سومین (و احتمالا چهارمین) سیاراتی هستند که به دور ستارهHD 21749  می‌چرخند؛ ستاره‌ای از نوع k  که در حدود ۸۰ درصد جرم خورشید را دارد. این ستاره در فاصله ۵۳ سال نوری با ما و در جنوب صورت فلکی تور (reticulum)قرار دارد . اندازه سیاره ی تایید شده، HD 21749b  در حدود سه برابر زمین است و ۲۳ برابر زمین جرم دارد. مدت زمان چرخش سیاره در مدار ستاره‌اش ۳۶ روز و دمای سطح آن ۱۵۰ درجه ی سلسیوس است .

دایانا درگومیر، از سرپرست‌های هابل در بخش MKI و سردبیر مقاله‌های مرتبط با این موضوع، توضیح می‌دهد که این سیاره چگالی بیشتری نسبت به نپتون دارد اما سنگی نیست. بلکه ممکن است یک سیاره آبی باشد یا نوع دیگری از ساختار جوی را داشته باشد .

این سیاره عبوری با داشتن طولانی‌ترین مدار گردش و فاصله ۱۰۰ سال نوری از منظومه‌شمسی در بین دیگر سیارات  فراخورشیدی سردترین دمای سطحی را دارد. ستاره‌ آن خود از قدر دهم است و یا حدود بیست و پنج برابر کم نورتر از حدی است که برای چشم غیر مسلح انسان قابل تشخیص باشد.

نکته ی جالب‌تر این است که در این منظومه سیاره دیگری نیز وجود دارد که در حدود اندازه زمین بوده و مدت گردش آن به دور ستاره‌اش ۸ روز است. اگر این سیاره تایید شود، می‌تواند کوچکترین سیاره TESS تا به امروز باشد .

همه نظرها (۱)

عالی بود !!!
نمایش همه نظر ها