اولین بار در تاریخ، امواج گرانشی انیشتین به طور مستقیم آشکار شد

  • زمان : ۱۳۹۴/۱۱/۲۲،‏ ۲۲:۴۴
  • نمایش : ۱٬۲۸۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
100 سال پس از پیشبینی وجود امواج گرانشی توسط آلبرت انیشتین، برای اولین بار امواج گرانشی به طور مستقیم رصد شد. محققان رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (LIGO) امروز (11 فوریه) در کنفرانس خبر این خبر را اعلام کردند.
توضیح تصویر: آشکارسازی تاریخی امواج گرانشی توسط LIGO در این تصویر که در کنفرانس خبر نمایش داده شد، دیده می شود.
امواج گرانشی با شتاب گرفتن دو جسم سنگین در کیهان (برخورد دو سیاهچاله) بوجود می آید. پیش از این شواهد غیر مستقیم از وجود امواج گرانشی کشف شده بود، اما شناسایی مستقیم این امواج سخت بود. (پیش از این در سال 2014 با استفاده از تلسکوپ BICEP2 در قطب جنوب شواهدی از امواج گرانشی قدیمی دیده شده بود، اما بعدا اعلام شد که سیگنال ها توسط گرد و غبار کیهانی بوجود آمده اند.)

سیگنال هایی که توسط LIGO آشکار سازی شد از برخورد دو سیاهچاله است که در 14 سپتامبر 2015 توسط آشکارساز های دوقلوی LIGO در لیوینگستون، لوئیزیانا و هنفورد، واشنگتن کشف شد.

برخورد کیهانی امواج گرانشی را با سرعت نور ارسال کرده است و در واقع باعث بوجود آمدن موج در فضا-زمان می شود؛ مانند برخورد یک سنگ با سطح آب برکه و تولید موج در آن. به گفته دانشمندان این برخورد بین دو سیاهچاله با فاصله 1.3 میلیارد سال نوری از ما و جرم 29 و 36 برابر خورشید اتفاق افتاده است.

دیوید ریتز (David Reitze) از تیم تحقیقاتی LIGO گفت: «مشاهده امواج گرانشی در یک هدف بلند پروازانه در 5 دهه پیش شروع شد تا پیشبینی انیشتین را اثبات کند.»

این کشف می تواند نقطه عطفی در نجوم و اخترفیزیک باشد. بر خلاف موج نور، امواج گرانشی با ماده تعاملی ندارد. به گفته محققان LIGO این امواج حامل اطلاعات خاصی از اشیا و حوادثی که آنها را بوجود آورده اند هستند.

اعضای تیم LIGO می گویند: «با این روش جدید در بررسی اجرام اخترفیزیکی و پدیده ها، امواج گرانشی در واقع پنجره ای جدید به جهان است و برای ستاره شناسان و دیگر دانشمندان شگفتی های زیادی را به همراه دارد. »

وجود امواج گرانشی اولین بار توسط آلبرت انیشتین در سال 1916 پیشبینی شد. یکی از اصول اصلی و عجیب نسبیت عام این است که فضا و زمان دو چیز جداگانه نیستند و به طور یکپارچه فضا-زمان نامیده می شوند. اجرام سنگین مانند ستاره ها فضا زمان را انحنا می دهد؛ مانند قرار گرفتن یک توپ بر روی یک ورقه پلاستیکی. این انحراف باعث می شود که مسیر اجرام دیگر مانند سیارات و حتی نور در نزدیکی اجرام سنگین تر منحرف شود. امواج گرانشی با تولید موج در فضا-زمان بر اثر شتاب گرفتن اجرام بسیار سنگین بوجود می آید.

رینر ویزز (Rainer Weiss) از اعضای تیم LIGO و از دانشگاه MIT گفت:«توضیح این رصد به خوبی نظریه نسبیت عام انیشتین را توضیح می دهد. خیلی جالب بود اگر ما می توانستیم واکنش انیشتین را پس از این کشف ببینیم.»

آزمایشگاه LIGO از دو آشکارساز بزرگ تشکیل شده است؛ یکی در Livingston لوئیزینا و دیگری در هنفورد واشنگتون. هر آشکارساز یک سیستم L شکل با بازو های 4 کیلومتری است. یک پرتو لیزر در جهت بازو ها تابیده می شود، اگر امواج گرانشی از بین آشکارساز عبور کند، اعوجاج حاصل از فضا-زمان باعث می شود مسافت طی شده توسط پرتو لیزر مقدار ناچیزی تغییر کند.

مرتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=449]آیا امواج گرانشی آشکار سازی شده اند؟[/url]

منبع:[url=http://www.space.com/31900-gravitational-waves-discovery-ligo.html] space.com[/url]

ترجمه: مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده