آیا امواج گرانشی آشکارسازی شده اند؟

  • زمان : ۱۳۹۴/۱۱/۲۲،‏ ۱۵:۴۰
  • نمایش : ۹۷۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دانشمندان انتظار دارند که اولین آشکارسازی مستقیم از امواج گرانشی اعلام شود.
تصویر: شبیه سازی کامپیوتری از امواج گرانشی تولید شده در برخورد دو سیاهچاله

محققان رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (LIGO) امروز (11فوریه) در حال آماده سازی یک کنفرانس در ساعت am10:30 به وقت شرق آمریکا در باشگاه ملی مطبوعات واشنگتون هستند. این کنفرانس را به طور زنده از Space.com می توانید دنبال کنید.
سپس در ساعت pm1 به وقت شرق آمریکا موسسه فیزیک نظری انتاریو، کانادا درباره پیامد های این کشف کنفرانسی را برگزار می کند.

امواج گرانشی در بافت فضا-زمان توسط شتاب اجسام سنگین بوجود می آید. وجود این امواج در سال 1916 توسط آلبرت انیشتین در تئوری نسبیت عام پیشبینی شد. دانشمندان در گذشته شواهدی غیر مستقیم از این امواج را کشف کرده اند، اما تا به حال به طور مستقیم آشکارسازی نشده بودند.

شایعاتی وجود دارد که امواج گرانشی در ماه های گذشته توسط LIGO کشف شده است؛ به طور خاص امواجی که توسط ادغام دو سیاهچاله بوجود می آید. در کنفرانس روز پنجشنبه به این موضوع پرداخته می شود. هر چند تیم LIGO هیچ اطلاعی از موضوع کنفرانس نداده اند و به عنوان گزارشی از تلاش برای شناسایی امواج گرانشی است.

امواج گرانشی با سرعت نور حرکت می کند و در تعامل با ماده نیست. تشخیص مستقیم امواج گرانشی می تواند یک نقطه عطف بزرگ در بررسی عملکرد نسبیت عام باشد و پنجره ای جدید به جهان است.

تیم LIGO در یک پرسش و پاسخ آنلاین گفتند:«امواج گرانشی در درک فرایند هایی که در زمین صورت می گیرد کاربرد ندارد، اما به ما کمک می کند تا فرایند هایی که در کیهان رخ می دهد درک کنیم، مانند برخورد دو سیاهچاله و ادغام آنها.»
«دانش که ستاره شناسان از اندازه گیری امواج گرانشی بدست می آورد می تواند درک ما را نسبت به فضا، زمان، ماده، انرژی و تعامل بین آنها بهبود دهد. به این ترتیب دانش و درک ما از ماهیت وجود بشریت متحول می شود.»

آزمایشگاه LIGO از دو آشکارساز بزرگ تشکیل شده است؛ یکی در Livingston لوئیزینا و دیگری در هنفورد واشنگتون. هر آشکارساز یک سیستم L شکل با بازو های 4 کیلومتری است. یک پرتو لیزر در جهت بازو ها تابیده می شود، اگر امواج گرانشی از بین آشکارساز عبور کند، اعوجاج حاصل از فضا-زمان باعث می شود مسافت طی شده توسط پرتو لیزر مقدار ناچیزی تغییر کند.

منبع:[url=http://www.space.com/31895-gravitational-wave-announcement-watch-live.html] Space.com[/url]
ترجمه: مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده