آغاز ملاقات های نزدیک سه گانه کاسینی از انسلادوس، قمر زحل

  • زمان : ۱۳۹۴/۷/۲۷،‏ ۲۱:۰۹
  • نمایش : ۹۵۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
انتظار می رود تصاویر گرفته شده از انسلادوس یک تا دوروز بعد از پرواز در ارتفاع کم ارسال شوند و اولین فرصت ها را برای نگاه به نواحی قطب شمال این قمر از نمای نزدیک را فراهم کند.
توضیح تصویر: نواحی شمالی واقع بر روی اقیانوس قمر یخ زده، انسلادوس، که در اوایل ماموریت کاسینی در سایه زمستانی قرار داشت.

فضاپیمای کاسینی ناسا ملاقات های نزدیک سه گانه خود ازنواحی یخ زده قمر بزرگ زحل، انسلادوس را در14 اکتبر آغاز کرد و گزارش های مربوط به این رویارویی را به زودی ارسال خواهد کرد. انتظار می رود تصاویر گرفته شده یک تا دوروز بعد از پرواز در ارتفاع کم ارسال شوند و اولین فرصت ها را برای نگاه به نواحی قطب شمال انسلادوس از نمای نزدیک فراهم کند.

کاسینی در روز چهارشنبه 14 اکتبر به انسلادوس نزدیک شد و در ارتفاع 1142 مایلی ( 1839 کیلومتر) از سطح این قمر پرواز کرد. رسیدن به نزدیکترین فاصله در ساعت 6:41 دقیقه صبح اتفاق افتاد. این فضاپیما در دو مرحله دیگر به این قمر نزدیک خواهد شد که هرکدام به ترتیب در اواخر اکتبر و اواسط دسامبر روی خواهند داد.

در طول ماموریت های اخیر ملاقات کاسینی با این قمر، عراضی شمالی انسلادوس توسط سایه زمستانی پوشانده شده بودند. اکنون که خورشید تابستانی در حال تابیدن بر روی این عراضی است ، دانشمندان می توانند به جستجوی نشانه های فعالیت های باستانی زمین شناختی مشابه با دهانه های آب فشان و خطوط راه راه شکاف های موجود بر نواحی قطب جنوب این قمر بپردازند. مشاهدات آینده پرواز در ارتفاع کم کاسینی به آن ها کمک خواهد کرد تا فعالیتهای زمین شناختی نواحی شمالی گذشته های دور انسلادوس را کشف و بررسی کنند.

بانی بارتی از اعضای آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا ((JPL در پاسادانای کالیفرنیا در این رابطه گفت:" ما از 10 سال پیش تا کنون سرنخ هایی را در انسلادوس پیدا کرده ایم. برخی از فعالیت های رویی و زیرین سطح این قمر مارا بسیار غافلگیر کرده است. ما همچنان سعی داریم تاریخچه این قمر وچگونگی تغییر و تحولات آن تا زمان حال را کشف کنیم."

از سال 2005 که کاسینی موفق به کشف یخ فشان های انسلادوس شد، این قمر زحل به یکی از امیدبخش ترین مکان های منظومه شمسی برای یافتن حیات تبدیل شده است.

محققان این ماموریت اعلام کردند که در ماه مارس مدارکی را جمع کردند مبنی بر اینکه ممکن است فعالیت های گرمابی در کف اقیانوس زیرسطحی این قمر در حال رخ دادن باشند. در ماه سپتامبر آنها فاش کردند که این اقیانوس (اوایل تصور می شد که فقط یک منطقه از انسلادوس را احاطه کرده است) در حقیقت تمام سطح این قمر را در برگرفته است.

جاناتان لانین عضو دانشگاه کرنل (Cornell) ایتاکا در نیو یورک گفت:« وجود اقیانوس طبیعی سرتاسری انسلادوس و نظریه امکان وجود سیستم گرمابی در کف آن، این فرض را تحکیم می بخشد که احتمالا این قمر کوچک، طبیعتی شبیه آنچه که در زیر اقیانوس های ما وجود دارد را داراست. بنابراین تصور وجود حیات و یک قلمرو قابل سکونت در میلیاردها مایل دورتر از ما خیلی وسوسه انگیز است.»

ملاقات 14 اکتبر می تواند پیش درآمدی بر اتفاق اصلی یعنی پرواز در ارتفاع کم کاسینی در 28 اکتبر باشد. در طول این پرواز کاسینی بیشتر از قبل به این قمر نزدیک شده و در ارتفاع 30 مایلی (49 کیلومتر) نواحی قطب جنوب آن پرواز خواهد کرد. در طول این ملاقات کاسینی عمیق ترین شیرجه خود را درون یخ فشان این قمر خواهد زد و تصویرها و اطلاعات ارزشمندی درباره منشا زیرین سطح یخ زده آن جمع آوری خواهد کرد. محققان کاسینی امیدوار هستند که این اطلاعات مدارکی را از چگونگی فعالیت های گرمابی اقیانوس این قمر و در اختیارشان بگذارد و به آن ها بگوید که چه مقدار از فشار های ناشی از این فعالیت ها در قابل سکونت کردن اقیانوس انسلادوس نقش دارند.

آخرین رویارویی نزدیک کاسینی در 19 دسامبر رخ خواهد داد و از ارتفاع 310 مایلی ( 4999 کیلومتر) مقدار گرمایی که از درون این قمر خارج می شود را محاسبه خواهند کرد.

کاسینی در سال 2004 به زحل رسید و هنوز دوسال تا پایان ماموریتش باقی مانده است. با آغاز ماه نوامبر کنترل کنندگان ماموریت کاسینی آرام آرام مدار گردش آن به دور استوای زحل را افزایش می دهند. جایی که در آن پرواز در ارتفاع کم اقمار بزرگ راحت تر است. درنهایت کاسینی در منطقه ای که ازدحام اقمار کوچکتر در نزدیکی حلقه زحل بیشتر است، از زحل جدا می شود و به سمت زمین پرواز می کند.
به گفته لیندا اسپیلکر عضو JPL، تحقیقات روی انسلادوس و فعالیت جالب توجه آن در مدت زمان باقی مانده و با ارزش ادامه خواهد داشت. اما این سه ملاقات نزدیک آخرین فرصت ها برای کشف این دنیای سحر آمیز است.

ترجمه: مائده سهرابی
منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/10/cassini-begins-series-of-flybys-with-close-up-of-saturn-moon-enceladus]Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده