ناسا شواهد امکان جریان آب مایع در سطح مریخ را تایید کرد

  • زمان : ۱۳۹۴/۷/۶،‏ ۲۱:۳۷
  • نمایش : ۱٬۰۳۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
یافته های جدید مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) قوی ترین شواهد از وجود جریان آب فصلی را در مریخ نشان می دهد.
با استفاده از تصویر بردار طیف سنج در MRO محققان نشانه های مواد معدنی هیدراته را در رگه های مرموزی در دامنه های سراشیبی سیاره سرخ شناسایی کردند. به نظر می رسد که در این رگه های نسبتا تاریک در زمانی جزر و مد وجود داشته است. آنها تیره رنگ هستند و به نظر می رسد در دامنه های شیب دار در فصول گرم جریان وجود داشته باشد و در فصول سرد جریان محو می شود. این جریان ها زمانی که درجه حرارت بالا تر از 23- درجه سانتی گراد باشد در مکان های مختلف مریخ دیده می شود و در عین حال در فصول سرد ناپدید می گردند.

جان گرانسفلد فضانورد و دستیار مدیر ماموریت ناسا در واشنگتون گفت: «در تحقیقات جست و جوی حیات، به دنبال جریان آب بودیم و امروز دلایل علمی قانع کننده ای برای وجود یک جریان داریم. این یک پیشرفت مهم برای تایید وجود آب مایع و البته شور در سطح مریخ است.»

در سطح مریخ خطوط شیب دار متعددی دیده می شود که احتمالا مربوط به آب مایع است. این خطوط تیره با نمک هیدراته که به تازگی در مریخ کشف شده مرتبط است. نمک هیدراته می تواند آب نمک یخ زده در دمای پایین باشد، روی زمین وجود نمک باعث ذوب شدن سریع یخ و برف می شود. دانشمندان احتمال می دهند که یک جریان زیر سطحی کم عمق به همراه آب کافی در سطح مریخ وجود داشته باشد و این خطوط تیره در نتیجه آنها بوجود آمده اند.

Lujendra Ojha از موسسه فناوری جورجیا گفت: «هنگامی که ویژگی های سطحی بیشتری را بررسی کردیم نمک هیدراته را در مریخ دیدیم که خطوط سیاه و فرایند تشکیل آنها منبع آبی را نشان می دهد. در هر صورت وجود نمک هیدراته در این دامنه ها نقش مهمی در بوجود آمدن رگه های تیره دارد.»

Ojha اولین بار در سال 2010 زمانی که دانشجوی کارشناسی دانشگاه آریزونا بود با استفاده از تصاویر وضوح بالای آزمایش علمیHiRISE) MRO) این ویژگی های گیج کننده را دید. مشاهدات HiRISE در حال حاضر در ده ها سایت مریخ ثبت شده اند. مطالعات جدید HiRISE و نقشه برداری مواد معدنی با استفاده از تصویر بردار طیف سنج مریخ در CRISM) MRO) انجام شده است.

مشاهدات طیف سنجی وجود نمک هیدراته را در خطوط تیره نشان می دهد؛ البته تنها در زمانی که ویژگی های تاریک گسترده باشند. زمانی که محققان به این منطقه نگاه کردند، خطوط تیره در سطوح شیب دار گسترده نبودند و به همین علت نمک هیدراته دیده نشد.

Ojha و همکارانش طیف شیمیایی مواد معدنی هیدراته که پرکلرات ها (perchlorate) نامیده می شوند، یافتند. طیف شیمیایی نمک هیدراته با ترکیبات پرکلرات منیزیم، کلرات منیزیم و پرکلرات سدیم دیده شد. برخی از پرکلرات های برای جلوگیری از یخ زدن مایع حتی در دمای 70- درجه سانتی گراد کاربرد دارد. بر روی زمین به طور طبیعی پرکلرات در بیابان ها بوجود می آید و برخی از انواع آن را می توان به عنوان سوخت موشک استفاده کرد.

قبلا پرکلرات در مریخ دیده شده بود. فضاپیمای فونیکس ناسا و مریخ نورد کنجکاوی آنها را در خاک مریخ پیدا کرده بودند و برخی از دانشمندان معتقد هستند که در ماموریت وایکینگ در 1970 اثرات این نمک اندازه گیری شده بود. با این حال با مطالعه این خطوط تیره پرکلرات ها به شکل هیدراته (همراه با آب) و در مکان متفاوتی پیدا شده اند. به علاوه این اولین بار است که پرکلرات از مدار مریخ مشاده می شود.

مدارگرد MRO از سال 2006 مریخ را با شش دستگاه علمی مختلف بررسی کرده است.

Rich Zurek دانشمند پروژه MRO در آزمایشگاه پیشران جت ناسا گفت:«MRO در طول سال ها تحقیق بر روی مریخ جزییات زیادی از این ویژگی ها را پیدا کرده است. از جمله ی این یافته ها نشانه های رگه های فصلی بود و در حال حاضر یک گام مهم برای توضیح چگونگی تشکیل آنها است.»

یافته های جدید اثبات می کند که خطوط تیره و مرموزی که Ojha پنج سال پیش برای اولین بار در دامنه های مریخ دید، آب است.

Ojha گفت: «زمانی که بیشتر مردم درباره آب مایع در مریخ صحبت می کنند، منظورشان آب در گذشته یا آب یخ زده است. در حال حاضر ما می دانیم که داستان دیگری وجود دارد. این اولین طیف دیده شده است که فرضیه وجود آب مایع را تقویت می کند.»

مایکل مایر از مسئول برنامه اکتشافی مریخ ناسا گفت: «برای درک این راز فضاپیما های زیادی در طول سال ها فعالیت کرده اند و در حال حاضر ما می دانیم که آب به صورت مایع روی سطح این سیاره سرد و کویری وجود دارد. به نظر می رسد که هر چه بیشتر مریخ را مطالعه می کنیم، بیشتر درباره امکان پشتیبانی از حیات در مریخ می فهمیم و به این ترتیب چگونگی حمایت از حیات در آینده بیشتر شناخته می شود.»

ترجمه: مائده فرهوش
منبع: [url=http://www.nasa.gov/press-release/nasa-confirms-evidence-that-liquid-water-flows-on-today-s-mars]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده