چشم انداز جدید از یک خوشه کهکشانی فوق العاده

  • زمان : ۱۳۹۴/۷/۸،‏ ۲۳:۴۳
  • نمایش : ۱٬۳۰۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
خوشه های کهکشانی بسیار بزرگ هستند. این بلوک ها از کهکشان ها، گاز های داغ و ماده تاریک، نشان دهنده بزرگترین ساختار کیهانی است که با گرانش در کنار هم قرار گرفته اند.
تمایل به ساخت ستاره ها در مرکز خوشه های کهکشانی کم است. آنها اکثرا کهکشان غول پیکری در مرکز خود دارند که به نسبت سایر کهکشان ها کمتر ستاره می سازد. کهکشان مرکزی شامل یک سیاهچاله با جرم یک هزار برابر سیاهچاله کهکشان راه شیری است. بدون این سیاهچاله که گاز داغی از مرکز آن فوران می کند، ستاره ها بیشتر بوجود می آیند. به نظر می رسد که سیاهچاله مرکزی مانند یک ترموستات عمل می کند که مانع از خنک شدن گاز داغ و شکل گیری ستاره ها می شود.

داده های جدید از خوشه کهکشانی PT-CLJ2344-4243 که به نام ققنوس نیز شناخته می شود، این روند را به چالش می کشد. این خوشه در گذشته سوابق زیادی داشته: در سال 2012 دانشمندان اعلام کردند که خوشه ققنوس بالا ترین آهنگ خنک کردن گاز داغ و تشکیل ستاره ها را در بین نمونه های رصد شده از مرکز خوشه ها دارد. به علاوه این خوشه قدرتمند ترین تولید کننده اشعه ایکس است.

در این تصویر رشته هایی که با حفره ها احاطه شده دیده می شود که تابش اشعه ایکس را کاهش می دهد. در تصویر حفره های آبی که دیده می شود با تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا ثبت شده است. به علاوه نور قرمز، آبی و سبز در نور مریی توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده. دانشمندان حدس می زنند که منشا حفره های درونی، جت های قدرتمند ذرات پرانرژی است که توسط سیاهچاله مرکزی تولید می شود. ماده ای که به سمت سیاهچاله می رود، انرژی گرانشی بوجود می آورد. با استفاده از رصد های امواج رادیویی و اشعه ایکس، مشخص شد که این انرژی با فوران جت های مواد در میلیون ها سال پیش دیده می شود.
ا
ختروش ها، یعنی اشیا بسیار دور که توسط مواد سقوط کرده در سیاهچاله انرژی می گیرند و رادیو تلسکوپ ها یا کهکشان های حاوی جت پر انرژی ذرات که در امواج رادیویی تشعشع دارند، هر دو از سیاهچاله مرکز خوشه بوجود می آیند.

حفره های بیرونی که دور تر از مرکز خوشه قرار دارد، نشان دهنده فوران قوی سیاهچاله در یک صد میلیون سال پیش است. سپس سیاهچاله به یک اختروش و بعد یک کهکشان رادیویی تبدیل شده است.

تصور می شود که بین این فوران ها خنک شدن سریع اتفاق افتاده است و به این ترتیب ستاره های زیادی که در مجموع جرم 610 برابر خورشید را داشته اند در هر سال تشکیل شده اند. خواص خوشه ققنوس تصویر جدیدی از شکل گیری ستاره ها، رشد کهکشان ها و تکامل سیاهچاله ها بوجود آورده است.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/a-fresh-perspective-on-an-extraordinary-cluster-of-galaxies.html]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده