دو عبور از مقابل خورشید از دید رصد خانه دینامیکی خورشید SDO

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۲۵،‏ ۲۳:۰۶
  • نمایش : ۹۰۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در این تصویر از رصد خانه دینامیکی خورشید، زمین و ماه در مقابل خورشید قرار گرفته و بخشی از آن را از دید SDO پنهان کرده اند.
رصد خانه دینامیکی خورشید تصویری از زمین و ماه در مقابل خورشید گرفته است. قبل از ورود ماه به تصویر زمین به طور کامل دید SDO را مسدود کرده بود. با گذست زمان، دید SDO واضح و کامل شد. تا اینکه ماه سفر خود را در مقابل قرص خورشید تکمیل کرد.

رصد خانه دینامیکی ناسا (SDO) که همیشه به خورشید نگاه می کند، در 13 سپتامبر 2015 شاهد دو جسم بود که وارد تصویر خورشید شدند. زمانی که ماه در مسیر قرص خورشید حرکت کرد و بخشی از آن را پوشاند، زمین وارد تصویر شد و دید SDO را به طور کامل مسدود کرد. وقتی زمین از دید SDO از خورشید خارج شد، سایه زمین بخشی از قرص خورشید را پوشاند، در حالی که ماه در پایان مسیر خود بود.

در حالی که SDO ده ها گذر زمین از مقابل خورشید و چند گذر ماه را دیده است، اما این اولین بار بود که این دو اتفاق هم زمان روی داد. این هم ترازی از خورشید و ماه و زمین نتیجه خورشید گرفتگی جزیی 13 سپتامبر بود که فقط در بخشی از آفریقا و قطب جنوب دیده می شد.

مدار SDO به صورتی است که تصویر بدون مانعی از خورشید را می بیند. اما دو بار در سال SDO برای دو تا سه هفته از پشت زمین عبور می کند. در این زمان زمین به مدت چند دقیقه تا چند ساعت در هر روز به طور کامل تصویر خورشید را می پوشاند.

در این تصویر، لبه زمین در بالای قاب قرار گرفته است، به دلیل جو ، اختلالی در لبه زمین دیده می شود. در سمت چپ لبه ماه کاملا واضح است زیرا اتمسفر ندارد. این تصویر در ماورای بنفش از طول موج 171 گرفته شده است. این تصویر طلایی از با چشم ما دیده نمی شود.

منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/09/nasas-solar-dynamics-observatory-catches-a-double-photobomb]Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده