نزدیک ترین اختروش با دو سیاهچاله در تصویر هابل

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۹،‏ ۱۴:۴۱
  • نمایش : ۱٬۴۶۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان در تصویر تلسکوپ فضایی هابل، نزدیک ترین کهکشانی که میزبان یک اختروش (کوازور) به نام Mrk 231) Markarian 231) که با دو سیاهچاله است را پیدا کردند.

این کشف نشان می دهد که کوازور ها (هسته بسیار درخشان کهکشان های فعال) که معمولا می توانند میزبان دو سیاهچاله ابر پرجرم باشند که به دور هم می چرخند، ممکن است نتیجه برخورد دو کهکشان باشند. چرخش دو سیاه چاله به دور یک دیگر با عث تولید مقدار زیادی از انرژی می شود و هسته کهکشان تحت الشعاع جمعیت میلیارد ها ستاره تابش می کند؛ اتفاقی که دانشمندان آن را اختروش می نامند.

ستاره شناسان به آرشیو تصاویر اشعه فرابنفش هابل از مرکز Mrk 231 نگاه کردند تا چیزی را کشف کنند که «بسیار شگفت انگیز و فوق العاده» می نامند.

اگر فقط یک سیاهچاله در کهکشان بود، همه صفحه از گاز داغ به طور یک پارچه در نور فرابنفش تابش می کرد. دو عوض، تابش فرابنفش در دیسک گرد و خاکی افت ناگهانی به سمت مرکز دارد. این مشاهدات نشان می دهد که در کهکشان یک سیاهچاله بزرگ وجود دارد. بهترین توضیح برای این رصد ها، طبق مدل دینامیکی این است که در مرکز کهکشان دو سیاهچاله وجود دارد. سیاهچاله دوم که کوچکتر ایت در لبه دیسک می چرخد و دیسک کوچک خود را دارد که در فرابنفش تابش می کند.

[img width=400]http://s6.picofile.com/file/8209429234/Mrk231.jpg[/img]
توضیح عکس: این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل کشف کهکشان Mrk 231 را با نزدیک ترین اختروش به زمین نشان می دهد.


Youjun Lu از رصد خانه ملی چین گفت: «ما بسیار از این کشف شگفت زده هستیم زیرا نه تنها یک سیاهچاله دوتایی در Mrk 231 را رصد کرده ایم، بلکه راهی جدیدی برای جست و جوی نظام مند سیاهچاله های دوتایی از طریق تابش فرابنفش آنها را پیدا کرده ایم.»

Xinyu Dai از دانشگاه اکلاهاما گفت: «ساختار جهان ما، متشکل از کهکشان های بزرگ و خوشه های کهکشانی، از طریق ادغام کهکشان های کوچک به کهکشان های بزرگ تر رشد می کند و در این فرایند طبیعی است که سیاهچاله های دوتایی بوجود بیاید.»

جرم سیاهچاله مرکزی 150 میلیون برابر خورشید تخمین زده شده است و همدم آن 4 میلیون برابر جرم خورشید را دارد. چرخش این سیستم دوتایی 1.2 سال طول می کشد.

کهکشان کوچک تر باقیمانده کهکشانی است که با Mrk 231 ادغام شده. شواهد ادغام این دو کهکشان در عدم تقارن کهکشان میزبان و دنباله بلند ستاره های آبی دیده می شود.

در نتیجه این ادغام، کهکشان Mrk 231 یک کهکشان با ستاره های پر انرژی و انفجاری است که نرخ تشکیل ستاره ها در آن 100 برابر کهکشان راه شیری است.
خروج گاز ها از سیاهچاله باعث برانگیختن یک طوفان از تولد ستاره های می شود.

پیش بینی می شود که کهکشان های دوتایی در صد ها هزار سال به دور هم بچرخند و با یکدیگر برخورد کنند.

کهکشان Mrk 231 در فاصله 600 میلیون سال نوری از ما قرار دارد.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده