تولد ستاره ها در سحابی میگو Gum 56

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۱۲،‏ ۱۴:۵۱
  • نمایش : ۱٬۱۳۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
این تصویر از سحابی Gum 56) IC 4628) تشکیل ستاره جدید را از باقی مانده یک ستاره عظیم تر از خورشید را نشان می دهد. پ

این تصویر سحابی غول پیکر Gum 56 را نشان می دهد که با ستاره جوانی که درون آن متولد شده است، می درخشد. برای میلیون ها سال، ستاره ها در این سحابی بوجود آمده اند، ماده این سحابی از انفجار ستاره ای بسیار بزرگ بوجود آمده است و از ماده ای که در انفجار های ابرنواختری معمولی وجود دارد بیشتر است. این تصویر با استفاده از تلسکوپ 2.2 متری لاسیلای شیلی MPG/ESO گرفته شده است.

در این مهد کودک ستاره ای، سه خوشه ستاره ای درخشان با تابش فرابنفش و سن چند میلیون سال غوطه ور است. نور این ستاره ها باعث می شود که این سحابی بدرخشد. نوار الکترون ها در فرایند یونیزاسیون از اتم ها خارج می شود و ترکیب آنها انرژی به صورت نور آزاد می کند. هر عنصر شیمیایی رنگ متفاوت نور را ساطع می کند و در سحابی ها که از گاز هیدروژن هستند، رنگ قرمز دیده می شود.

Gum 56 (با نام مستعار سحابی میگو) نام خود را از ستاره شناس استرالیایی Colin Stanley Gum گرفته است که کاتالوگی از مناطق H II جمع آوری کرده است. H II مناطقی مانند Gum 56 است که ابر عظیم کم چگالی حاوی هیدروژن یونیزه شده دارد.

Gum 56 از گاز یونیزه شده ای با دو ستاره نوع O است، ستاره هایی که داغ و آبی رنگ هستند و با نام غول آبی شناخته می شوند. این نوع از ستاره در جهان نادر است به این معنی که مدت طولانی عمر نمی کنند. بعد از تنها یک میلیون سال این ستاره سقوط می کند و به عنوان ابرنواختر به زندگی خود پایان می دهد، مانند دیگر ستاره ها بزرگ در سحابی.

با وجود تعداد زیاد ستاره های تازه متولد شده در این سحابی، در این منطقه هنوز گرد و غبار کافی برای تشکیل ستاره های جدید وجود دارد. مواد تشکیل دهنده این سحابی که در آن ستاره ها جدید بوجود می آید، باقیمانده ستاره عظیمی از نسل های قدیمی است که در پایان عمر خود، موادش را به صورت انفجار ابرنواختری به بیرون ریخته است. بنابراین چرخه ستارگان، یعنی تولد و مرگ همچنان ادامه دارد.

با توجه به وجود دو ستاره غول آبی در این سحابی و اهمیت آن در نور مادون قرمز و رادیویی، این منطقه هنوز توسط ستاره شناسان حرفه ای مطالعه می شود. قطر Gum 56 حدود 250 سال نوری است، اما با وجود اندازه بزرگش، اغلب در نور مریی نادیده گرفته می شود زیرا این سحابی کم نور است و در بیشتر تابش آن در طول موج بینایی انسان نیست.

این سحابی در فاصله 6000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی عقرب قرار دارد و اندازه آن چهار برابر ماه کامل است.

ترجمه: مائده فرهوش
منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/09/cosmic-recycling-in-the-prawn-nebula]Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده