امکان گسترش حیات در فضای بین ستاره ای

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۹،‏ ۰:۴۹
  • نمایش : ۱٬۰۵۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تحقیقات جدید توسط اختر فیزیک دان ها در هاروارد نشان می دهد که اگر حیات بتواند بین ستاره ها سفر کند، طبق یک الگوی قابل تشخیص گسترش میاید.

ما فقط یک مثال از سیاره ای با امکان حیات داریم: زمین. اما در آینده ممکن است نشانه های حیات در سیارات دور تر پیدا شود. اگر ما حیات بیگانه را پیدا کنیم، پرسش های بیشتری بوجود می آید. مانند: آیا حیات خود به خود بوجود می آید؟ یا می توان آن را در مکان های دیگر گسترش داد؟ اگر زندگی در فضای بین ستاره ای وجود داشته چگونه به ما رسیده است؟

تحقیقات اخترفیزیک دان ها در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که اگر حیات بتواند در فضای میان ستاره ای سفر کند (فرایندی که به نام panspermia شناخته می شود) طبق یک الگوی مشخص می تواند در فضا گسترش پیدا کند.

هنری لین (Henry Lin) از مرکز علوم اختر فیزیک هاروارد-اسمیتسونین (CfA) گفت: «در تئوری ما خوشه های تشکیل زندگی رشد می کند و مانند حباب ها در یک ظرف آب جوش گسترش پیدا می کند.»

دو راه وجود دارد که حیات فراتر از ستاره میزبانش گسترش پیدا کند. اولین راه از طریق یک سیارک یا ستاره دنباله دار است. دومین راه از طریق اتقال حیات هوشمند به خارج است. سوال این است که اگر انتقال حیات بین ستاره ای وجود دارد آیا ما می توانیم آن را تشخیص دهیم؟ جواب مثبت است.
در این مدل فرض شده است که بذر ها از یک سیاره ای که حیات دارد در همه جهات به بیرون پرتاب شود. اگر یکی از آن بذر ها به یک سیاره قابل سکونت در یک ستاره مجاور برسد آنگاه می تواند در آنجا رشد کند. در نتیجه این فرایند یک سری آبادی در کهکشان بوجود می آید.

Avi Loeb از CfA گفت: «زندگی می تواند از یک ستاره میزبان به ستاره مشابهی انتقال پیدا کند. مانند شیوع یک بیماری. به این ترتیب کهکشان راه شیری با بسته های حاوی زندگی آلوده می شود. »

اگر نشانه های حیات را در جو یک سیاره بیگانه تشخیص دهیم، گام بعدی این است که یک الگو پیدا کنیم. برای مثال در یک حالت ایده آل اگر زمین روی لبه یک حباب زندگی باشد، آنگاه تنها در نیمی از آسمان جهان های میزبان حیات وجود دارد. در حالی که نیمی دیگر بی ثمر خواهد بود.

Lin و Loeb هشدار می دهند که اگر حیات تا حدی سریع گسترش پیدا کند، یک الگو قابل تشخیص داریم. از آنجا که ستاره ها در کهکشان راه شیری از هم دور می شوند، دو ستاره که با هم همسایه هستند، تا چند میلیون سال دیگر همسایه نخواهند بود. به عبارت دیگر دور شدن ستاره ها حباب ها را منحرف می کند.

مترجم: مائده فرهوش
منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/08/interstellar-seeds-could-create-oases-of-life]Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده