کشف دیسک های سیاره ای با استفاده از بایگانی هابل

  • زمان : ۱۳۹۳/۲/۹،‏ ۱۱:۴۳
  • نمایش : ۱٬۷۷۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسا ن با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل تصاویری در نور نزدیک مادون قرمز از دیسک های دور ستاره های جوان بدست آوردند. این دیسک ها شواهدی از سیارات در حال تشکیل هستند. این دیسک ها قبلا توسط تلسکوپ فضایی Mikulski دیده شده بودند.

اخترشناسان قبلا بعضی شواهد و داده ها را از این دیسک ها را ندیده بودند اما الان با تکنیک های پردازش تصویر تصویر و به لطف آرشیو هابل می توانند اطلاعات بیشتری را بدست بیاورند. Rémi Soummer و تیم تحقیقاتی اش در موسسه علوم فضایی هابل از این تکنیک استفاده کردند تا اطلاعات پنهان در تصاویر را بدست آورند.

ستاره های مورد نظر در ابتدا با دوربین دید نزدیک مادون قرمز و طیف سنجی چند شی (NICMOS) هابل مورد مطالعه قرار گرفته بود. قبلا تلسکوپ فضایی اسپیتزر و ماهواره مادون قرمز دمای غیر معمولی را برای این ستارده دیده بودند. اطلاعات قبلی مشخص کرده بود که امکان دارد در اطراف این ستاره دیسک سیاره ای وجود داشته باشد. اما زمانی که برای اولین بار هابل در سال های 1999 تا 2006 این ستاره ها را رصد کرد هیچ دیسکی در اطراف آنها ندید.

اما الان با تکنیک های پردازش تصویر از جمله الگوریتم ها و نرم افزار های جدید دانشمندان این تصاویر را بار دیگر تجزیه و تحلیل کردند. آنها علاوه بر اینکه توانستند این دیسک را در اطراف ستاره ها تشخیص دهند، شکل آنها را نیز پیدا کردند.

Dean Hines از موسسه علوم فضایی هابل گفت:« الان با این تکنیک جدید می توانیم تصاویر بایگانی NICMOS را بررسی کنیم و اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم.

Rémi Soummer گفت:« این یافته ها تعداد دیسک ها را از 18 با 23 افزایش داد. این اطلاعات از دیسک های جدید می تواند به درک چگونگی تشکیل سیارات کمک کند.»

برخورد سیارک ها در نزدیک ستاره ذرات گرد و غبار و دیسک سیاره ای را می سازد. بعدا با برخورد های بیشتر و با کمک فشار تابشی ستاره سیارات بوجود می آیند و از ستاره دور می شوند. حدود 4.5 میلیارد سال پیش چنین فرایندی در منظومه شمسی ما اتفاق افتاد تا سیارات بوجو بیایند.

Christine Chen گفت:« یکی از ستاره های جالب HD 141943 است. این ستاره دو قلوی خورشید است و سیارات زمین مانند در اطراف آن در حال شکل گیری هستند.»
در این تصاویر دیسک ها نا متقارن هستند و این به معنی تشکیل سیارات در آنها است.

Laurent Pueyo گفت:«ما همچنین در آینده این تکنیک ها تصویر برداری را برای تلسکوپ جیمز وب استفاده می کنیم. از اهداف این تلسکوپ یافتن دیسک های سیاره ای است.»

منبع: [url=http://www.nasa.gov/press/2014/april/astronomical-forensics-uncover-planetary-disks-in-nasas-hubble-archive/]NASA[/url]



همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده