همکاری منجمان حرفه ای و آماتور، روز جهانی نجوم

  • زمان : ۱۳۹۳/۲/۱۱،‏ ۱۴:۵۴
  • نمایش : ۱٬۷۹۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
مدت ها پیش واژه ای به نام «علم شهروندی» بوجود آمد. در زمینه نجوم بسیاری از افراد در اوقات فراغت خود به مطالعه آسمان پرداختند. گاهی آنها با تلسکوپ های خود به مطالعه اجرام می پردازند و از پدیده های نجومی عکس می گیرند.
اما زمانی که یک منجم آماتور و عکاس نجومی به بررسی عکس های پیچیده تلسکوپ های فضایی می پردازد چه رخ می دهد. همکاری بین منجمین حرفه ای و آمارتور به افزایش علاقه و آگاهی مردم از اطلاعات و عکس های ماموریت های ناسا کمک می کند. در ماه آوریل این تلاش ها و همکاری ها به دلیل جشن جهانی هفته نجوم افزایش میابد.

چهار تصویر بالا از ترکیب داده های اشعه ایکس رصدخانه ي چاندرا ناسا، مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر و داده های نوری یک ستاره شناس آماتور بوجود آمده است. در این تصاویر داده های اشعه ایکس چاندرا با رنگ صورتی، داده های مادون قرمز اسپیتزر با رنگ قرمز و داده های نوری با رنگ های قرمز، آبی و سبز به نمایش در آمده است.

عکاسان نجومی که عکس های خود را به اشتراک گذاشتند دتلف هارتمن (Detlef Hartmann) و رولف اولسن (Rolf Olsen) بودند که به ترتیب با تلسکوپ های 17.5 و 10 اینچی به عکاسی پرداختند.

اگر در تصویر از سمت چپ و بالا در جهت عقربه ساعت حرکت کنید به ترتیب کهکشان های M101 (کهکشان چرخدنده ای)، M81، A قنطورس و M51 ( کهکشان گرداب) را می بیند. M101 یک کهکشان مارپیچی مانند کهکشان راه شیری است. البته این کهکشان 70 درصد بزرگتر از کهکشان ماست. M101 حدود 21 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

M81 نیز یک کهکشان مارپیچی در فاصله 12 میلیون سال نوری از ما است. هر دو این کهکشان ها در آسمان به خوبی دیده می شوندو از اجرام مورد علاقه منجمین آماتور هستند. قنطورس پنجم در خشان ترین کهکشان آسمان است که یک خط گرد و غباری در آن وجود دارد و در نهایت کهکشان M51 یک کاکشان مارپیچی در فاصله 30 میلیون سال نوری از ما است و در حال ادغام شدن با یک کهکشان کوچکتر است.

هدف بیشتر منجمین آماتور و عکاسان نجومی، به اشتراک گذاشتن شگفتی های جهان است. با این حال نوردهی های طولانی گاهی واقعیت هایی را روشن می کند که توسط منجمین حرفه ای دیده نمی شود. به همین منظور همکاری منجمین آماتور و حرفه ای می تواند نتایج مفیدی داشته باشد.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/multimedia/galaxy-quartet.html#.U2IfLVejSSp]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده