هابل رشته ای از ستاره ها را بین دو کهکشان بیضوی رصد کرد

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۲۳،‏ ۱۶:۴۳
  • نمایش : ۱٬۸۳۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تلسکوپ فضایی هابل تصویر غیر عادی از یک ساختار ستاره ای به طول 100000 سال نوری بدست آورده است. این رشته میان هسته های دو کهکشان بیضوی که با ه ادغام شده اند، قرار گرفته است.

مطالعه این ساختار منحصر به فرد مارپیچی ستاره ای به دانشمندان کمک می کند تا بینش جدیدی از تشکیل ابر ستاره ها بر اثر برخورد و ادغام دو کهکشان بدست آورند.

گرانت ترمبلی (Grant Tremblay) از رصد خانه جنوبی اروپا می گوید: «ما با دیدن این ساختار جدید بسیار شگفت زده شده ایم. ما رشته های ستاره ای زیادی را در بین دو کهکشان یا در بازو های یک کهکشان مارپیچی شناسایی کرده ایم. اما این ابر خوشه خاص تا به حال در ادغام دو کهکشان بیضوی بزرگ دیده نشده بود.»

ابر خوشه ستاره ای آبی رنگ، دو کهکشان بیضوی که در فاصله 3000 سال نوری از هم قرار دارند را به هم متصل می کند. این جفت کهکشان بیضوی در یک خوشه کهکشانی متراکم با نام SDSS J1531 3414 قرار گرفته است. بر اثر گرانش قوی این خوشه به نظر می رسد که اجرام پشت کهکشان ها جزیی از آن هستند و این از اثری است که با نام عدسی گرانشی شناخته می شود.

ستاره شناسان در مشاهدات اولیه از این «رشته های مرواریدی» تصور می کردند این تصویر تحت تاثیر عدسی گرانشی از کهکشان های دور تر بوجود آمده است. اما رصد های جدید با تلسکوپ شمالی اروپا در سانتا کروس، نشان می دهد که این فرضیه اشتباه است.

«رشته مورواریدی» در واقع یک پدیده فیزیکی است. این فرایند در زمانی رخ می دهد که فشار درونی یک ابر گاز میان ستاره ای به اندازه کافی زیاد نباشد تا از فروپاشی گرانشی یک منطقه پر از ماده جلوگیری کند و منجر به شکل گیری ستاره ها می شود.

بررسی این خوشه کهکشانی بخشی از پروژه هابل در مطالعه 23 خوشه کهکشانی عظیم و مشاهده عدسی های گرانشی در آنها بوده است.

منبع: Astronomy Magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده