وجود منواکسید کربن نشانه کهکشان «مرده و قرمز»

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۲۳،‏ ۱۷:۳۸
  • نمایش : ۱٬۸۵۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان گاز کربن منواکسید را در ستاره ای در فاصله 12 میلیارد سال نوری از زمین بررسی می کنند. در این کهکشان گاز کربن منو اکسید به مقدار زیادی وجود دارد و می تونیم آن را یک کهکشان «قرمز و مرده» بخوانیم.

کهکشان ALESS65 در سال 2011 اولین بار توسط تلیکوپ بزرگ آتاکاما رصد شد. این کهکشان جز 20 کهکشانی است که در فاصله زیادی از ما قرار دارند و گاز کربن منو اکسید دارند.

مین هیونه (Minh Huynh) از دانشگاه غربی استرالیا می گوید: « ما با گاز کربن منو اکسید در زمین به عنوان یک گاز کشنده آشنا هستیم. اما در کهکشان ها این گاز نقش مهمی در چرخه زندگی ستاره ها دارد. تا به حال کمتر از 20 کهکشان که کربن منو اکسید دارند در فاصله دور شناسایی شده اند. در بین میلیارد ها کهکشان جهان تعداد آنها نادر است.»

دانشمندان فکر می کردند که در دوردست ها کهشکان عظیم «قرمز و مرده» وجود ندارد.برای همین این تحقیقات برای مطالعه کهکشان های دوردست و کامل کردن این پازل ادامه دارد.

تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ بزرگ استرالیا کهکشان های ALESS65 را بررسی کرده اند و مقدار خروج گاز از آنها را بدست آوردند.

همه کهکشان ها مقدار مشخصی سوخت برای تولید ستاره ها دارند. حدود 5 میلیارد سال پیش سوخت کهکشان ما پایان یافته است و تبدیل به کهشکان «قرمز و مرده» شده. گاز کربن منو اکسید در کهکشان ALESS65 از ده ها میلیون سال پیش باقیمانده است.

منبع: Astronomy Magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده