هابل ارتباط بین مسیر ستاره ها با سن آنها را نشان داد

  • زمان : ۱۳۹۲/۴/۲۹،‏ ۱۹:۱۶
  • نمایش : ۱٬۹۱۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
اخترشناسان با کمک تلسکوپ فضایی هابل دریافتند که حرکت مداری دو جمعیت متفاوت در یک خوشه کروی قدیمی، به سن آن ها بستگی دارد.

گروهی از محققان به رهبری هارون ریچر (Harvey Richer) در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور با استفاده از هشت سال داده تلسکوپ فضایی هابل، حرکت ستارگان را در خوشه کروی 47 Tucanae بررسی کردند. این خوشه کروی که در فاصله 16700 سال نوری از ما قرار دارد، در جنوب صورت فلکی توکان (طوقان) دیده می شود.
محققان برای نخستین بار به بررسی رابطه بین حرکت و سن ستاره در خوشه های ستاره ای پرداختند. تحقیقات نشان می دهد دو جمعیت ستارگان در "47 توکان" سن متفاوت و کمتر از 100 میلیون سال دارند.

ریچر (Richer) می گوید: «ما حرکت ستاره ها از زمان گذشته را بررسی کردیم. این داده ها به ما کمک می کند تا حرکت جداگانه ستاره ها در خوشه ها را رصد کنیم. در واقع ما می توانیم شواهدی دقیق از گروه ستاره ها در خوشه های ستاره ای بدست آوریم»

خوشه های کروی در کهکشان راه شیری آثار باقی مانده از زمان شکل گیری کهکشان هستند. "47 توکان" 10.5 میلیارد سال سن دارد و یکی از 150 خوشه کروی کهکشان ما است. گستردگی این خوشه حدود 120 سال نوری اندازه گیری شده است.

مطالعات طیف سنجی قبلی نشان داده است که ستارگان یک خوشه ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند و این دیلی است بر تولد های ستاره ای متفاوت در یک خوشه. تحلیل های جدید نیز این موضوع را تایید می کند و حرکت ستاره ها را نیز به آن می افزاید.
ریچر (Richer) و تیم تحقیقاتی اش با استفاده از دوربین پیشرفته هابل، این خوشه را در سال 2012 رصد کردند. آنها این مشاهدات را با 754 تصویر آرشیو هابل مقایسه کردند تا تغییر مکان 30000 ستاره خوشه را بررسی کنند. همچنین این تیم دما درخشندگی ستاره ها را مطالعه کردند.
در این تحقیقات دو جمعیت متفاوت از ستاره ها شناخته شد. اولین جمعیت، ستاره هایی به رنگ قرمز، مسن و با فعالیت شمیایی کم هستند که در مسیر های تصادفی می چرخند. دومین جمعیت، ستاره های جوانی هستند که با فعالیت شمیایی زیاد در مسیر های بیضوی حرکت می کنند.
کمبود عناصر شمیایی در ستاره های قرمز نشان دهنده ترکیب گاز های اولیه خوشه است. پس از پایان زندگی یکی از این ستاره های پر جرم، ستاره گاز های غنی شده با عناصر سنگین تر را به خوشه باز می گرداند. این گاز ها با گاز های دیگر واکنش می دهد و نسل دوم ستاره ها از گاز های غنی شده را بوجود می آورد که حول مرکز متمرکز هستند. با گذشت زمان این ستاره ها به سمت بیرون حرکت می کنند و در مدارهای بیضوی می چرخند.

این اولین باری نیست که هابل دو نسل متفاوت از ستاره ها را در یک خوشه نشان می دهد. در سال 2007 نیز دانشمندان سه نسل از ستارگان را در خوشه کروی NGC 2808 پیدا کردند.

در واقع تیم تحقیقاتی ریچر (Richer) برای اولین بار ارتباط دینامیکی بین دو جمعیت متفاوت ستاره ها در یک خوشه کروی را نشان دادند.

منبع: [url=http://www.astronomy.com/en/News-Observing/News/2013/07/Hubble%20shows%20link%20between%20stars%20ages%20and%20their%20orbits.aspx]Astronomy Magazine[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده