عکس کاسینی از زمین

  • زمان : ۱۳۹۲/۵/۱،‏ ۱۰:۰۸
  • نمایش : ۲٬۴۲۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تصویر بدست آمده از کاوشگرهای کاسینی و مسنجر در 19 جولای، سیاره ما و ماه را مانند دو چراغ روشن از میلیون ها کیلومتر دور تر نمایش می دهد.
فضاپیمای کاسینی از 1.5 میلیارد کیلومتر تصویر رنگی از ماه و زمین در کنار زحل تهیه کرد. همچنین مسنجر ، اولین کاوشگر ناسا در مدار عطار در حالی که در جست جوی ماهواره های طبیعی اطراف سیاره بود، از فاصله 98 میلیون کیلومتری عکسی سیاه و سفید گرفت.

زمین آبی کم رنگ و ماه سفید رنگ در عکس کاسینی در میان حلقه های زحل مانند نقاط تنها و بدون اهمیت به نظر می رسند. این اولین بار است که دوربین وضوح بالای کاسینی زمین و تنها قمرش را به عنوان دو جسم مجزا نشان می دهد.

[img width=200]http://upload7.ir/images/10143748803761938491.jpg[/img]

همچنین این اولین باری بود که مردم در زمین متوجه پرتره خود از دور دست های فضا شدند. ناسا مردم را برای پیدا کردن زحل در آسمان و دست تکان دادن برای این سیاره زیبا تشویق کرده بودند. بیش از 20000 نفر عکس های خود را در اینترنت به اشتراک گذاشتند.
لیندا اسپیلکر (Linda Spilker) دانشمند پروژه کاسینی در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا می گوید: «در این تصویر نمی توانیم قاره ها و یا افراد را تشخیص بدهیم. اما این نقطه آبی کم رنگ سندی است بر حضور ما در تاریخ 19 ژانویه. عکس کاسینی یاد آور می شود که در فضای بی کران چه اندازه کوچک هستیم و همچنین نبوغ ساکنان این سیاره را نشان می دهد که روباتی را به دور دست های آسمان، برای مطالعه زحل، فرستاده اند و عکسی از زمین انداخته اند.»
تصاویر دور دست از زمین بسیار اندک است زیرا برای عکاسی از زمین ، خورشید مزاحم است و نور خورشید می تواند دوربین فضاپیما ها را برای همیشه از کار بیندازد. کاسینی توانست این عکس را از زمین بیندازد زیرا برای مدت کوتاهی خورشید پشت زحل قرار داشت و نور آن مزاحم نبود.
این تصویر بخشی از یک تصویر موزاییکی عریض خواهد شد که در آن زحل و حلقه های آن نیز قرار دارند و دانشمندان در حال تدوین آن هستند. انتظار نمی رود که این تصویر تا چند هفته آینده آماده شود زیرا ترکیب چند تصویر با سطوح نور متفاوت سخت است.
کارولین پرکو (Carolyn Porco) از تیم عکس برداری کاسینی در کلرادو می گوید: «این برای من بسیار هیجان انگیز است که مردم در سرتاسر دنیا در زمان استراحت خود بیرون می آیند و این عکاسی بین سیاره ای را جشن می گیرند.»
تصویر فضاپیمای مسنجر، در مدار عطارد، یک پیکسل است اما بزرگ به نظر می رسد زیرا نور دهی آن زیاد بوده است. در آنجا که نور جسم هدف کم است، دوربین با نور دهی زیاد، عکسی روشن می گیرد.
شان سلیمان (Sean Solomon) محقق اصلی مسنجر از رصد خانه لامونت دوهرتی دانشگاه کلمبیا در نیویورک می گوید:« این تصاویر در یک روز از دو فاصله دور گرفته شده است و ما را به یاد اکتشافات سیاره ای می اندازد. همچنین از آنجا که این دو تصویر از دو سیاره عطارد و زحل با دو حالت تشکیل و تکامل متفاوت گرفته شده است، تاکیدی است بر ویژگی خاص زمین، هیچ جایی مانند زمین برای زنگی وجود ندارد.»

[img width=400]http://upload7.ir/images/19952866434401091461.jpg[/img]

منبع: [url=http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/whycassini/cassini20130722.html]سایت ناسا[/url]
ترجمه: مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده