رود خانه ای از گاز هیدروژن، شاید سوختی برای کهکشان های مارپیچی

  • زمان : ۱۳۹۲/۱۲/۴،‏ ۰:۳۲
  • نمایش : ۲٬۱۰۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
روخانه ای از گاز هیدروژن که به سمت کهکشان مارپیچی روان است، می توانند دلیل بر پایدار بودن ستارگانی باشند که در قلب کهکشان ها قرار دارند.
دانشمندان با استفاده از تلسکوپ بانک سبز ( GBT ) در ویرجینیای غربی توانستند یک رشته از گاز هیدروژن در کهکشان NGC 6946 که به کهکشان آتش بازی ( به علت فراوانی ابر نواختر درآن) معروف است را مشاهده کنند، و می پندارند این گاز ها منبع سوختی با دوام برای ستارگان داخلی کهکشان می باشند.
محقق DJ Pisano از دانشگاه ویرجینیای غربی بیان می کند: " ما می دانستیم سوختی برای شکل گیری و دوام ستارگان از جایی می آید اما تاکنون مشاهده ای از آن نداشتیم. با این حال تاکنون فقط 10 درصد از آنچه لازم است برای توضیح این پدیده را بدست آورده ایم."
کهکشان مورد مطالعه ی دانشمندان یعنی NGC 6946 در مرز صورت فلکی قیفاووس و ماکیان قرار دارد و یک کهکشان مارپیچی ست که 22 میلیون سال نوری فاصله از زمین دارد.
مطالعات قبلی نشان می داد این هاله ی گاز در اطراف کهکشان NGC6946 از طریق شکل گیری ستاره ها و انفجار ابرنواختر ها به وجود آمده اند و فعل و انفعالات درونی گاز دمای آن را تشدید می کند.
اما هنگامی که DJ Pisano برای بررسی بیشتر به کهکشان مارپیچی NGC6946 نگاهی انداخت، متوجه شد یک نوار از گاز سرد هیدروژن توسط هاله ی گاز حرارتی احاطه شده است.
تئوری وجود دارد مبتنی بر اینکه این رودخانه گاز هیدروژن- جریان سرد- ممکن است گذرگاه هیدروژن از طریق فضای میان کهکشانی باشد که به صورت مخفیانه باعث دامن زدن به شکل گیری ستارگان می شود.
احتمال دیگر این است که این گاز هیدروژن شناسایی شده از برخورد نزدیک با کهکشانی دیگر به بوجود آمده باشد. و تعامل گرانشی بین دو کهکشان یک نوار هیدروژنی را تولید کرده باشد.
تحقیق درباره ی چگونگی ایجاد این نوار باریک از گاز هیدروژن و تاثیر آن بر تولید و دوام ستارگان موجود در کهکشان های همچنان ادامه خواهد داشت.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده