تصویر جدید سرس، دهانه های روشن را نشان می دهد

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۱،‏ ۱۳:۰۵
  • نمایش : ۲٬۰۳۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در تصویر جدید از فضاپیمای سپیده دم ناسا، مواد روشن در دهانه سیاره کوتوله سرس می درخشد.

حرکت سپیده دم در ارتفاع پایین و فاصله ۲۴۰ مایل (۳۸۵ کیلومتر) از سرس موقعیت مناسبی را برای بررسی دقیق تر سرس بوجود آورده است.

در دهانه Haulani با قطر ۲۱ مایل (۳۴ کیلومتر) شواهدی از لغزش در لبه های دهانه دیده می شود. با افزایش رنگ کاذب تصویر دانشمندان می توانند مواد سطح سیارک، نحوه ارتباط آنها و ریخت شناسی سطح را بهتر بررسی کنند. در چنین تصویری رنگ آبی نشان دهنده ویژگی های جوان سرس است.

مارتین هافمن (Martin Hoffmann) همکار محقق در تیم سپیده دم و از موسسه ماکس پلانک آلمان گفت: «دهانه Haulani به خوبی ویژگی هایی که انتظار داشتیم را نمایش می دهد. سطح دهانه بدون اثرات برخورد است و تفاوت رنگ زیادی با بخش های قدیمی تر دارد.»

شکل چند ضلعی گودال (به معنی تشکیل شده از خطوط صاف) بسیار جالب است. زیرا  شکل اکثر دهانه ها به دایره نزدیک است. لبه صاف اکثر دهانه های سرس بر اثر الگو های لرزشی و گسل ها بوجود آمده است.

گنج پنهان در سرس دهانه Oxo با قطر ۶ مایل (۱۰ کیلومتر) است. این دهانه در نصف النهار صفر درجه قرار دارد و در لبه بسیاری از نقشه های سرس دیده می شود. این دهانه به علت ریزش های زیاد در دهانه اش مورد توجه قرار گرفته.

کریس راسل (Chris Russell ) محقق اصلی این ماموریت از دانشگاه کالیفونیا گفت:«مطالعه دهانه کوچک Oxo به شناسایی بهتر پوسته بالایی کمک می کند.»

ماموریت سپیده دم (Dawn) توسط JPL در ناسا اداره می شود. پروژه سپیده دم توسط مرکز پرواز های فضایی مارشال ناسا مدیریت می شود. بخش منظومه شمسی موسسه ماکس پلانک آلمان، آژانس فضایی ایتالیا و موسسه ملی فیزیک و نجوم ایتالیا از شرکای بین المللی این پژوهش هستند.

لیست کامل شرکت کنندگان در ماموریت را می توانید در لینک زیر ببینید:

Dawn

منبع: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده