بازسازی جریان برخورد دو کهکشان

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۱۲،‏ ۱۳:۲۶
  • نمایش : ۱٬۸۳۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دانشمندان کهکشان دوقلو کهکشان راه شیری را مورد مطالعه قرار داده اند تا نحوه بلعیدن یک کهکشان کوچکتر را بررسی کنند. در این تحقیقات آنها از رصدخانه W. M. Keck و رصدخانه سوبارو (Subaru) استفاده می کنند. یافته های این تحقیق به درک چگونگی تشکیل ساختار این جهان کمک می کند.

این تحقیقات به رهبری کارولین فاستر (Caroline Foster) از رصد خانه نجومی استرالیا صورت می گیرد. در این مطالعات از کهکشان چتر شکل یا (NGC 4651) به عنوان سوژه رصدی استفاده می شود.

این کهکشان در فاصله 62 میلیون سال نوری و در صورت فلکی شمالی گیسو قرار گرفته ست. چتر این کهکشان جریان ستاره ای است که احتمالا از برخورد آن با یک کهکشان کوچکتر بوجود آمده است. این دو کهکشان توسط میدان گرانشی کهکشان بزرگ تر در حال جدا شدن از هم هستند. چتر در نهایت توسط کهکشان کوچکتر را جذب می شود.

ادغام دو کهکشان کوچک به کهکشانی بزرگتر در جهان بسیار رخ می دهد اما با توجه به برخورد های اجزا دو کهکشان و خرد شدن کهکشان ها بسیار سخت است که اطلاعات پروسه ادغام اسخراج شود.

با استفاده از دو ابزار بسیار قدرتمند، یعنی تلسکوپ دوقلوی 10 متری رصدخانه کک و تلسکوپ 8 متری رصدخانه سوبارو، فاستر و همکارانش توانستند مدل دقیقی از این برخورد بدست آورند. پس از عکس برداری از این کهکشان، دانشمندان نقشه ای از چگونگی حرکت جریان ستاره ای و خرد شدن کهکشان ها طراحی کرده اند.

آرون رومانووسکی (Aaron Romanowsky) از دانشگاه سن خوزه و رصدخانه کالیفرنیا گفت: «این تحقیقات بسیار مهم است زیرا نظریات چگونگی تشکیل کهکشان ها و رشد آنها تایید نشده است. ما فکر می کنیم که کهکشان های بزرگتر از کهکشان های کوچک به عنوان بخشی از زنجیره غذایی کیهانی استفاده می کنند و همه آنها با هم به سمت بخش مرموزی از کیهان، ماده تاریک، کشیده می شوند.»

فاستر گفت: «ما با ستفاده از تکنیک های جدید قادر به اندازه گیری حرکت ستاره ها از این فاصله دور هستیم. این موضوع به ما اجازه می دهد برای اولین بار تاریخ یک کهکشان را بازسازی کنیم.»

منبع: [url=http://astronomy.com/news/2014/07/merging-galaxies-illuminate-the-cosmic-food-chain]Astronomy Magazine
[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده