سیاره یخ زده در مدار ستاره دوتایی

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۱۵،‏ ۱۸:۲۳
  • نمایش : ۲٬۰۴۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت

اخترشناسان سیاره ای را در یک سیستم ستاره ای دوتایی در فاصله 3000 سال نوری از زمین یافتند. آنها به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا این سیاره مانند زمین قابل سکونت است یا نه؟

این سیاره به دور یکی از ستاره ها می گردد و فاصله آن با ستاره به اندازه فاصله زمین تا خورشید است. با این حال، از آنجا که ستاره میزبان بسیار کم نور تر از خورشید است، این سیاره بسیار سرد تر از زمین می باشد (در واقع کمی سرد تر از اروپا، قمر مشتری)

چهار تیم تحقیقاتی به رهبری استاد اندرو گولد (Andrew Gould) از دانشگاه ایالتی اوهایو، کشف خود را در ماه جولای در مجله علوم منتشر کردند.

این مطالعات نشان می دهد که امکان دارد سیاره ای خاکی مانند زمین، در یک سیستم دوتایی ستاره ای وجود داشته باشد. این سیاره آنقدر سرد است که قابل سکونت نمی باشد، با این حال در «منطقه قابل سکونت» در یک سیستم دو تایی قرار دارد.

اسکات گائودی (Scott Gaudi) استاد نجوم دانشگاه اوهایو گفت: «نیمی از ستاره های کهکشان در سیستم های دوتایی هستند و ما تا به حال فکر نمی کردیم که سیاره ای مانند زمین در این سیستم ها وجود داشته باشد.»

این سیاره OGLE-2013-BLG-0341LBb نام گرفته است. اخترشناسان برای کشف این سیاره از تکنیک میکرولنزینگ گرانشی استفاده کرده اند. در این روش، نور ستاره دور توسط ستاره نزدیک بزرگنمایی می شود. اگر سیاره ای در مدار ستاره دور باشد آنگاه نور آن تغییر خواهد کرد.

جستجو برای سیارات در سیستم های دوتایی با روش های دیگر بسیار سخت است، زیرا ستاره دوم اطلاعات نوری را پیچیده می کند. اما در روش « میکرولنزینگ گرانشی» این اتفاق نمی افتد.

گولد (Gould) می گوید: «ما به نور سیستم های سیاره ای نگاه نمی کنیم. ما فقط به چگونگی تغییر نور ستاره در اثر گرانش سیاره توجه می کنیم. این موضوع به ما کمک می کند تا در سیستم های ستاره ای دوتایی به دنبال سیارات بگردیم.»

منبع: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده