مدارگرد ExoMars مسیرش را به طرف سیاره ی سرخ تغییر داد

یک فضاپیمای اروپایی که در نزدیکی مریخ گشت می زند،درروز پنج شنبه موتور اصلی خود را روشن کرد و تا مسیر منحنی شکل خود را برای مانوری متقارن آغاز کند.

این مانور برای 19اکتبر و انجام ماموریت های پشت سر هم در مداری اطراف سیاره سرخ و همچنین برای قرار دادن سطح نشینی با باتری پر قدرتِ برروی سطح مریخ برنامه ریزی شده است.

آژانس فضایی اروپا گفته است:فضاپیمای ExoMars که موتور اصلی خود را در روز پنج شنبه و در۹:۳۰  GMT به مدت 52 دقیقه مشتعل کرده است، از یک سفینه ی چرخشی تجهیز شده با ابزار علمی و مدول فرودSchiaparelli درست شده است.

فرض شده بود که موتور، سرعت فضاپیما را حدود 326.5 متر بر ثانیه ((730 mphتنظیم کند و تکانه ی لازم برای هدف کلی یعنی فرود Schiaparelli در Meridiani Planum را تامین کند.

Michel Denisمدیر پرواز فضاپیمای ExoMars در مرکز عملیات های فضایی اروپا در Darmstadt آلمان می گوید:«احتراقِ امروز یکی از بزرگترین ِ چهاربرنامه ای بود که ExoMars را قادر خواهد ساخت تا در مریخ نفوذ کند و به صورت دقیق سطح نشین Schiaparelli را در 19 اکتبر به Meridiani Planum که منطقه ای بزرگ و هموار نزدیک به استوا برساند.»

مانور فضایی عمیق امروز که از قبل از ماموریت پرتاب 14مارس برنامه ریزی شده بود،95 درصد از نیروی پیش راننده ی موردنیاز برای تنظیم کردن مسیر منحنی فضاپیمای ExoMars را تامین می کند.

مانور "Clean-up"در 11 آگوست برنامه ریزی شده تا بیشتر کارهای باقی مانده را برای راهنمایی Schiaparelli به طرف مکان فرودش انجام دهد.حتی مانورهای مرتب کوچکتری برای 19 سپتامبر و 14 اکتبر ،پیش از جداسازی ExoMars Trace Gas Orbiter و سطح نشین Schiaparelli  در 16 اکتبر برنامه ریزی شده اند.

نزدیک به12 ساعت بعد از قرار گرفتن سطح نشین، مدارگرد موتور خود را دوباره روشن خواهد کرد تا در مسیر درستی برای وارد شدن به مداری در اطراف مریخ قرار گیرد. احتراق موتور اصلی، در 134 دقیقه ی طولانی در روز 19اکتبر سرعت کاوشگر را به اندازه کافی برای گرانش مریخ کم می کند تا آن را برای قرار گرفتن در مدار تسخیر کند.

کاوشگر بشقاب شکل Schiaparelli با قطری نزدیک به 2.4 متر (8فوت)و بدنه محافظ گرمایی ، در طی احتراق ریسک برانگیز موتور، در جو غوطه ور خواهد شد. که این رویدادهای 19 اکتبر را دو برابر مهم می کند.

Denisمی گوید:«وقتی که موتور برای مانور بحرانیِ الحاق در مدار احتراق پیدا می کند،فضاپیمای ExoMarsبه سیگنال های پایگاه که از جانب سطح نشینِ فرودآمده ی Schiaparelli ،مخابره می شودگوش خواهد داد. و در همان زمانTGO(Trace Gas Orbiter) در بالای آن پرواز خواهد کرد.و توسط امواج رادیویی تنظیم شده ی ناسا،سیگنال این ورود را ضبط خواهد کرد.فرود و نزولِ Schiaparelli. با این وجود احتراق تا لحظه ای که سوخت تمام شود،ادامه خواهد داشت. »

آنتن های غول پیکر 70 متری Deep Space Networkناسا،ماموریت ورود ExoMars را پشتیبانی خواهند کرد.و صفی از 30 عدد رادیوتلسکوپ در هند نیز برای تایید فرود Schiaparelli استماع خواهند کرد.

مدارگرد Mars Express اروپا و Mars Reconnaissance Orbiter ناسا نیز برای بازپخش کردن سیگنال ها از سطح نشین Schiaparelli بعد از فرود ،همکاری و کمک خواهند کرد.

زمانی که این فضاپیما به مریخ برسد،حدود496میلیون کیلومتر (308میلیون مایل)را طی خواهد کرد.

Schiaparelli که به  دوربین  با نمای پایینی فرود و جایگاه هوا مجهز است، اصولا نشان دهنده تکنولوژی با هدف اولیه ی ثابت کردن بدنه محافظ  گرمایی ،چتر نجات ،ارتفاع یاب راداری و سیستم های کامپیوتری برای استفاده در ماموریت های آینده مریخ می باشد.

 ESA برنامه ریزی می کند تا رادار و طرح کامپیوتری مشابهی را بر روی سطح نشین بلند پروازانه تر European-Russian  برای پرتاب در سال 2020 به کار ببرد. این دومین جنبه از ماموریت دو قسمتی ExoMars خواهد بود.

اگر موفقیت آمیز باشد،فضاپیمای Schiaparelli ی ساخت ایتالیا اولین فضاپیمای اروپایی ای خواهد بود که بر مریخ قرار گرفته و داده گزارش داده باشد.در مارس سال 2003 سطح نشین UK-led Beagle2 بر مریخ نشست اما قبل از اینکه با زمین ارتباط بگیرد دچار مشکل شد.

Schiaparelli باید قبل از اینکه شارژ باتری هایش تمام شوند ، برای چندین روز و شاید یک هفته ،بر سطح مریخ کار کند.

ضمنا Trace Gas Orbiter در یک مسیر ابتداییِ بیضی شکل، دور مریخ که فضاپیما را در حدودا96000کیلومتری(60000مایلی) سیاره (در دورترین حالت) قرار می دهد نوسان خواهد کرد.

سال بعد،مدارگرد یک سری فرورفتگی ها در لایه های بیرونی اتمسفر مریخ ایجاد میکند.که با اصطکاک هوا برخورد میکند ومسیرحرکت خود را به مدار دایره ای بزرگ 400 کیلومتری(250 مایلی)تغییرشکل می دهد. مرحله ی “aerobraking” از این ماموریت، باید تا نوامبر2017 تکمیل شود که به ماموریت اجازه داده شود که مشاهدات علمی مقرر خود را تا آخر سال بعد آغاز کند.

هدف اصلی فضاپیما اندازه گیری و نقشه برداری غلظت رد گازهایی همچون متان در اتمسفر مریخ می باشد.که این می تواند یک شاخص برای زندگی فعال زمین شناسی و میکروبی بر روی سیاره سرخ باشد.این اندازه گیری،می تواند داده هایی 1000برابر دقیق تر از اندازه گیری های موجود برای رد گازها بنابر ESAباشد.همچنین می تواند برای شناسایی اینکه منبع متان، بخار آب، استیلن و گازهای دیگرِ مریخ کجا هستند کمک کند.

فضاپیمای Trace Gas Orbiter که توسط Thales Alenia Space  درCannes  فرانسه فراهم آورده شده است دوربینی برای نقشه برداری از مریخ با خود حمل می کند. و ابزارهایی روسی، هیدروژن پنهان در چندین فوت از پوسته مریخ را موقعیت یابی میکند.همچنین مکان هایی که آب-یخ های ذخیره شده ی قابل دسترسی دارند،را آشکار می کند.این آب-یخ های ذخیره شده برای انسان های آینده ی معدن یاب ، برای تبدیل شدن به هوا،آب آشامیدنی و یا سوخت موشک!  می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

هدف سوم این ماموریت،انتقال فرمان ها و اطلاعات علمی بین زمین و واحدهای سیاری که سطح را کاوش می کنند، است.از جمله ExoMars سیار تمام شده برای پرتاب در 2020 و سطح نشین های گوناگون ناسا.

ماموریت مدارگرد ExoMars حداقل تا 2022 طول خواهد کشید.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده